.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

10 PETUA BUAT IBU MENGANDUNG ANAK PERTAMA

Share:
Alhamdulillah dan tahniah!, setiap pasangan yang berkahwin pastinya inginkan perkahwinan yang sejahtera dan ceria dengan kehadiran permata hati. Kehadiran anak pertama biasanya sangat bermakna dan dinanti-nantikan.

Kegembiraan menyambut berita indah kehamilan pertama, pastinya menjadi memori indah dan dikenang sehingga akhir hayat.

Begitu jua dengan persediaannya, sememangnya indah dan penuh bermakna. Itu juga bermakna, ibu dan pasangan perlu bersedia 100% dengan perubahan yang bakal berlaku sepanjang proses kehamilan dan kelahiran selepas itu.
Tidak dinafikan kehamilan anak pertama sedikit sebanyak mengundang gemuruh. Ini kerana pengalaman pertama kali dilalui oleh ibu dan pasangannya. Bonda pun faham, awal-awal kehamilan anak pertama (Rania) dahulu pun ada perasaan yang sama. 
Jadi sebagai persediaan membantu ibu bersedia, Bonda sediakan beberapa tip dan petua untuk ibu ikuti bersama :
BERSYUKUR DENGAN KURNIAAN ILAHI
Pengalaman pertama yang indah, insyallah semuanya hadir kerana Rahmat Allah Taala. Bersyukur dan dekatkanlah diri dengan Ilahi, Perbaiki amalan dan Solat diawal waktu.
Masa terluang dan sepanjang kehamilan, banyakkan berdoa, berzikir, membaca quran dan mendekatkan diri dengan perkara positif dan meninggalkan amalan yang kurang elok.
Memikir dan mendoakan yang baik-baik sahaja. Moga kehamilan ini menjadikan anak yang bakal lahir anak-anak yang sihat, selamat dan bertakwa.

CHECK-UP PERTAMA KALI ~ BUKA BUKU MERAH

Disarankan pemeriksaan dibuat seawaal yang boleh, lebih kurang 2 bulan kehamilan, Biasanya setelah ibu melakukan ujian kehamilan (Antenatal), Inilah masanya untuk ibu bertemu pegawai kesihatan dan membuka buku merah. Hehehe
Buku Merah? Ya, buku khas ibu hamil untuk merekodkan perjalanan kehamilan sehinggalah ibu bersalin nanti. Inilah buku wajib siibu, dikelek sana-sini sepanjang kehamilan 9 bulan 10 hari kelak. Tak boleh tinggalkan dirumah yea.


Buku merah akan mencatatkan sejarah kesihatan keluarga, ibu, ayah dan perkembangan bayi dari awal trimester sehingga kelahiran.
Selepas itu, doktor akan sarankan untuk pemeriksaan lanjut secara berkala sama ada di klinik kerajaan mahupun swasta. Pemerikaan berkala ini wajib untuk ibu lakukan sepanjang kehamilan.

Jangan lupa yea, buat booking awal di klinik kesihatan untuk buka buku merah secepat mungkin. 

BERHENTI MENGAMBIL UBATAN / HERBA
Ubatan terutama sekali ubat atau herba tanpa nasihat doctor hendaklah dihentikan terlebih dahulu. Jika ibu mempunyai sebarang masalah kesihatan atau penyakit, eloklah dapatkan nasihat doktor untuk mengetahui kesesuaian pengambilan ubatan semasa hamil. Biasanya doctor akan mencadangkan ubatan yang tidak menganggu kehamilan dan tidak memudaratkan bayi.
Diingatkan, ubatan biasa yang boleh dibeli di farmasi / kedai bukan semua boleh diamalkan semasa hamil, terutama sekali herba dan jamu. Dapatkan nasihat doctor yea. Kesilapan pengambilan ubatan tertentu boleh menyebabkan keguguran dan masalah kesihatan ibu dan bayi.

MULAKAN MENGAMBIL SUPLEMEN ASID FOLIK, ZAT BESI DAN MULTIVITAMIN

Ibu hamil sememangya akan memerlukan makanan tambahan, dan sama sekali makanan harian sahaja pastinya tidak cukup untuk menampung keperluan vitamin dan khasiat yang diperlukan ibu dan bayi sepanjang kehamilan.
Antara vitamin dan supermen kritikal yang ibu perlukan adalah Asid folik, zat besi, vitamin c, vitamin D, kalsium, mineral dan multivitamin.Doktor biasanya akan membekalkan suplemen asid folik, vitamin C dan Zat besi. Dan doctor akan menyarankan untuk mengambil kalsium, Omega-3, serat dan makanan tambahan untuk siibu dan bayinya.


Suka bonda kongsi, makanan tambahan sangat baik untuk ibu dan bayi, Banyak pilihan dijual dipasaran. jadilah ibu bijak dengan memilih suplemen berkualiti dan selamat. Yang penting jangan sebarangan makan tau, jika musykil, dapatkan nasihat pakar pemakanan dan doctor terlebih dahulu yea. Bonda semasa hamil tahun lalu, bonda amalkan suplemen Shaklee sepanjang mengandung dan selepas melahirkan anak-anak bonda.




BERHENTI MEROKOK / VAPE


Di zaman serba moden ni, bilangan perokok semakin hari semakin meningkat. Asap rokok pun berkepul-kepul sana-sini. Asap boleh menjejaskan perkembangan bayi dan sekiranya dikalangan ibu dan pasangan adalah perokok primer elokkan berhenti merokok.

Ibu yang tidak merokok akan menjadi perokok sekunder, iaitu lebih tinggi risiko berbanding perokok primer. Tahu tak, lebih 7,000 jenis bahan kimia merbahaya yang ada pada asap rokok dan disedut oleh ibu sama seperti perokok itu sendiri. 

Antara kesan asap rokok terhadap kehamilan ialah risiko keguguran, risiko bayi mati di dalam kandungan (still birth), risiko melahirkan bayi pra matang, risiko bayi akan mempunyai komplikasi pernafasan dan berpotensi cacat kekal apabila perkembangan otak terbantut.


MULAKAN PEMAKANAN SEIMBANGAN DAN SIHAT

Hamil, bermakna bermulalah episode ibu meninggalkan minuman tidak sihat & makanan segera, jajan, terlalu berminyak, bergula dan tinggi kolestrol. Pilihlah makanan yang sihat dan bersih. 


Sangat penting untuk ibu memastikan makanan harian yang ibu pilih. Pilih yang baik-baik dan sihat sahaja yea. Hindarkan mencuba makanan yang tidak bersih, kurang masak dan makanan tinggi merkuri.
Jika mengidam, pastikan mengidam makanan yang sihat yea. Heheh jangan pilih makanan yang pelik-pelik dan mudarat yea. Ingat tau, apa yang kita makan akan sampai ke anak dalam kandungan. JIka baik pilihnya maka, insyallah baiklah jadinya, begitu jua sebaliknya.

REHAT SECUKUPNYA & TIDUR BERKUALITI

Kehamilan merubah 360 darjah kehidupan ibu, termasuklah corak pemakanan, corak kerja, perasaaan, bentuk badan dan perhubungan seharian ibu. Jika sebelum hamil, kekurangan tidur dan rehat kurang menjadi masalah kepada seseorang. Namun setelah hamil, rehat yang cukup terutama sekali tidur yang berkualiti sangat penting. Tidur yang berkualiti dan rehat yang cukup membantu perkembangan bayi yang sihat dalam kandungan.


Ibu digalakkan tidur awal agar badan lebih segar dan mengurangkan masalah stress. Pada trimester awal kehamilan, tidur tidak menjadi masalah, namun setelah perut mula memboyot, tidur pastinya agak sukar. Digalakkan ibu bersedia dengan beberapa bantal agar selesa dan mendapat tidur yang lebih lena.


PANTAU BERAT BADAN

Kesihatan ibu akan dipantau ketat sepanjang kehamilan termasuklah tekanan darah, paras gula dalam darah dan kesihatan amnya.

Berat badan berlebihan mengundang masalah pernafasan, kejang, aliran darah tidak sempurna dan pelbagai lagi risiko kepada ibu dan bayi. Kawal pemakanan bukan bermakna diet seperti nak kurus, ibu hamil tidak digalakkan berdiet. Tetapi pastikan peningkatan berat adalah sihat seiring peningkatan berat kandungan semasa hamil.
Jangan lupa bersenam, banyak berjalan / bergerak akan membantu perjalanan darah yang lebih baik dan memudahkan proses kehamilan kelak. insyallah

ELAKKAN MELAKUKAN KERJA-KERJA BERAT



Mengangkat barang berat, dan kerja-kerja berlebihan amat tidak digalakkan untuk ibu lakukan. Semasa hamil, jantung ibu berkerja dua kali ganda untuk mengepam darah dan oksigen ke seluruh badan dan untuk bayi.

Sekiranya beban kerja rumah agak tinggi, minta pasangan untuk membantu. Jika punyai kemampuan lebih, dapatkan khidmat pembantu rumah harian / mingguan untuk bantu kerja-kerja harian dirumah.


KEKALKAN MINDA & EMOSI POSITIF

Perubahan hormon, kekurangan tidur dan rehat yang mencukupi, beban kerja harian turut menjejaskan kesihatan badan kadang-kala menyebabkan ibu menjadi tertekan.

Emosi hendaklah dijaga. Kesihatan ibu dan bayi usah sesekali diabaikan. Kehamilan yang sihat bukan sahaja bermula dari si ibu, ia menjadi tanggungjawab bersama suami. Libatkan suami dalam setiap aktiviti kehamilan ibu, minta bantuan suami sekiranya perlu. Suami juga perlu memahami akan perubahan hormon yang berlaku terhadap isteri mereka agar tidak berlaku salah faham. 



Perbanyakkan masa bersama pasangan, kongsi suka dan duka dan elakkan terlibat dengan perkara-perkara negative yang boleh menjejaskan minda dan tingkahlaku ibu. 

Berfikiran positif dan bertenang dalam apa jua keadaan.


KESIMPULAN

Demikianlah 10 petua yang perlu dititikberatkan ketika hamil. Penjagaan diri dan kesihatan yang baik adalah sangat dituntut dalam apa jua agama.
Ibu hamil hendaklah bersedia menghadapi fasa kehamilan yang mencabar. Ibu hamil bakal melalui pelbagai cabaran, perasaan yang bercampur aduk, keliru, suspen, teruja, adakalanya murung, sensitif dan sebagainya.
Walaupun tak semuanya indah sepanjang masa, namun kehadiran suami & keluarga disisi sedikit sebanyak membantu memberi sokongan. 9 Bulan 10 hari sememangnya sangat mencabar, oleh itu, banyakkan amalan rohani (Solat, zikir dan berdoa) dan dapatkan nasihat orang yang lebih berpengalaman. Penting untuk ibu dan pasangan kekalkan rasa bahagia, ceria dan bersyukur.  


Bonda doakan moga kehamilan ibu dilimpahi rahmat Allah dan dikurniakan anak-anak yang sihat dan menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.

Selamat menempuh alam keibuan.

Be simply healthy

BondaMiza 

Mencari tip kesihatan dan suplemen Shaklee semasa hamil, bersalin dan menyusu, hubungi BondaMiza ya. 

 ibu-ibu boleh hubungi bonda / whatsapp terus bonda di talian 


KOLEKSI TESTIMONI SET HAMIL & BERSALIN SHAKLEE

Disini bonda kongsikan sedikit testimoni pengguna set hamil Shaklee yang excited dengan perubahan dan lebih segar bugar lepas mengamalkan set Shaklee ni. Untuk testimoni yang lebih banyak jangan lupa klik pada gambar koleksi testimoni di bawah ya. 

Testimoni bonda sendiri, hamilkan Raiqa baru-baru ini




KLIK PADA GAMBAR UNTUK TESTIMONI SET HAMIL, BERSALIN & MENYUSU SHAKLEE SELANJUTNYA
CARA TEMPAHAN SET MENGANDUNG (PRENATAL SHAKLEE) MELALUI BONDAMIZA & BERSALINMENYUSU.COM

Untuk bonda bantu ibu-ibu buat belian dengan keahlian yang mana lebih menjimatkan sehingga 20% dengan mode bayaran tunai ke bank (CIMB / MAYBANK). Manfaat keahlian boleh terus ke link ini ya. 
 ibu-ibu boleh hubungi bonda / whatsapp terus bonda di talian 

Selain mengamalkan pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik, ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang yang betul. Di sini saya turut kongsikan juga beberapa (klik pada tajuk dibawah untuk bacaan selanjutnya):
* Produk-produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni addalah maklumbalas pengguna dan setiap orang mempunyai kesan & pengalaman yang berbeza.


MENARIK DIBACA: 










No comments