.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

'Trush', Jangkitan kulat susu pada bayi

Share:


Assalamualaikum…

Pernah tak beri perhatian terhadap kebersihan mulut dan lidah bayi?? kalau nak tahu, sebenarnya penjagaan mulut bayi ni sangat penting,. Buat ibu bapa baru, mungkin kedengaran seperti sesuatu yang pelik, sebab bayi hanya minum susu… 

Jangkitan kulat susu 'Trush' pada lidah dan mulut bayi
Salah tau pendapat itu, seperti orang dewasa, bayi dan kanak-kanak juga perlu menjaga kebersihan mulut. Kalau tak dijaga dan dibersihkan dengan betul, lidah dan mulut bayi boleh dijangkiti kulat.. ye sama macam ulser pada mulut orang dewasa..

Baby saya, Ruzain Aliff pernah kena jangkitan ni semasa dia mencecah 3 bulan dahulu.. memang kesian sangat, sebab jangkitan kulat  yang dikenali sebagai ‘ Trush’ atau kulat susu menyukarkan Ruzain untuk menghisap susu.. memang dia sering menangis time tu.. 

Pada awalnya jangkitan kulat pada mulut Ruzain sikit sahaja, saya dah bersihkan, memang hilang.. tapi esok ada semula.. Saya ada mencuci bekas-bekas putih dalam mulut dan lelangit Ruzain, tapi masih tidak hilang.. dah tak baik-baik juga, nanti tak mau minum susu, nanti jatuh sakit pula.. so pergi klinik, doktor berikan ubat sapu, sejenis gel.. perlu simpan dalam peti ais, dan ketahannya hanya sebulan selepas dibuka.. gel tersebut selamat jika ditelan oleh bayi... selepas seminggu saya amalkan pada baby Ruzain, jangkitan tu mulai hilang dan mulut Ruzain pun beransur sembuh :D.. yeah!!

Salah saya juga, sebab tak bersihkan mulut anak secara berjadual, ye macam kita hari-hari kena gosok gigi :D macam itulah juga bayi kita, tetapi memadailah dengan berselang 2 ke 3 kali seminggu. Boleh gunakan kain dilembabkan dengan air suam atau boleh juga guna berus lembut (jenis gel) macam yang saya gunakan pada baby Ruzain.


atau boleh juga gunakan berus-berus begini, ikut tahap umur bayi masing-masing


Berus ni lembut dan diguna ikut tahap umur bayi dari seawal usia 3 bulan hingga dah tumbuh gigi. :D

So mulai dari hari tersebut, memang saya sangat ‘alert’ tentang perkara-perkara begini.. Tauladan buat para ibu bapa… 

baby Ruzain memang suka sangat kalau nak cuci lidah dan gusi dia.. :D



Jadi apakah itu jangkitan kulat susu?
Saya petik info ni daripada petikan artikel http://www.drypers.com.my

‘Thrush’ adalah jangkitan kulat pada mulut yang bayi dialami oleh ramai bayi kecil. Ianya kelihatan seperti lapisan putih. Ianya tidak sakit, tetapi boleh mengganggu bayi anda waktu ia menyusu atau makan. 

Tetapi jika anda mengalaminya, ia boleh terasa amat sakit. Jika bayi anda mempunyai beberapa bintik-bintik putih, atau lapisan, diatas lidah, langit-langit mulut mereka, dan di bahagian dalam pipi mereka, kemungkinan ianya adalah ‘thrush’. Ianya adalah jangkitan kulat yang sering muncul pada bayi. Ianya tidak sakit, tetapi pada kes yang teruk, ia boleh mengganggu bayi ketika mereka sedang menyusu atau makan.  

Cara mengubati keputihan dimulut
Anda boleh membantu untuk menyembuhkannya dengan melilitkan kain balutan kasa di jari anda, kemudian celupkannya dalam teh chamomile, air mineral berkarbonat atau air garam, dan gosokkan pada selaput lendir di mulut bayi anda. 

Keperitan menyusu badan dengan ‘thrush’ 
Jika anda mengalami ‘thrush’ pada puting anda, ia boleh membuatkan proses menyusui bayi amat menyakitkan, dan mengakibatkan rasa sakit seakan terbakar, menyengat dan gatal. Anda juga boleh dijangkiti ‘thrush’ pada bahagian vagina. Berbincanglahlah dengan doktor, bidan, jururawat atau perunding laktasi tentang rawatannya, jika anda mengalami gejala-gejala tersebut. Adalah penting bagi anda dan bayi anda untuk mendapatkan rawatan. 

Jika anda mempunyai gejala-gejala tersebut, tetapi ia tidak menyakitkan, berikan puting rawatan yang sama seperti mulut bayi anda. Keputihan di mulut bayi sering disusuli oleh jangkitan kulat disebelah bawah mulut mereka, apablia jangkitan melepasi sistem pencernaan mereka. Ini boleh mengakibatkan sedikit kegatalan. 


Meminimumkan risiko ‘thrush’ 

Jika anda dapati sukar untuk menghilangkan lapisan keputihan tersebut, berbincanglah dengan doktor anda. Jika anda memberi bayi anda susu botol, anda boleh meminimumkan risiko jangkitan dengan memastikan botol susu bayi anda bersih, dan disterilkan di dalam air mendidih setiap hari.


Dan memastikan bahawa tidak ada sesiapa yang meletakkan puting botol bayi anda ke dalam mulut mereka, sebelum diberikan kepada bayi anda.

kalau kita tak jaga kesihatan anak-anak, siapa lagi nak buat kan.. hehehe.. kesihatan kan adalah kekayaan... 


Jika anda rasa maklumat ini bermanfaat dan berguna untuk semua, silalah 'like' atau 'share' entry ini dengan semua yea. :D

Kalau nak 'add' saya sebagai 'friend' di FB pun, saya sangat alu-alukan :D.. berkawan kan biar berjuta-juta :P


Thanks for reading :D , 
 

jemput-jemputlah like page terbaharu saya (BONDA SIHAT) di www.facebook.com/bondamiza




dapatkan hadiah terbaharu daripada saya, Ebook percuma yang sarat dengan tip-tip perniagaan dan motivasi yang berguna, “Sorry Boss!!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja”. 
eBuku mengenai rahsia seorang engineer yang dalam tempoh 9 bulan sahaja mampu buat sales RM1JUTA…

Kalau nak tahu, beliau sebelum ini langsung tidak pernah berniaga..


Melalui online marketing, beliau mampu buat sales yang begitu banyak..

Yang bestnya, tanpa sebarang kos iklan!.. hebatkan?

Edisi terbaru ebuku ini telah dimuatturun oleh lebih 3000 pembaca tempoh yang singkat, baru sahaja dilancarkan pada awal Julai.. dapatkan sementara masih percuma..


boleh d/load  dari link ni 'Sorry Boss!! saya terpaksa berhenti kerja..."


Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. 
amin 
 
Hubungi saya untuk:

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE

&

BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!



feel free to share dengan semua.

Moga bermanfaat.

'Be simply healthy'
Master To be Bonda Miza


Lain-lain bahan bacaan berkaitan : 

No comments