Herba Berkhasiat Buat Wanita Berpantang

Sudah menjadi kebiasaan wanita untuk mengamalkan makanan berasaskan herba ketika berpantang. Memang dah menjadi tradisi kita orang Melayu. Selain Melayu, orang India juga mengamalkan amalan memakan herba dan rempah ratus ini. Orang cina pula lebih gemarkan herba-herba ginseng dan tonik.






Saya kerap menerima mesej daripada kenalan di FB dan juga pembaca blog yang sering meminta pendapat mengenai herba yang sesuai diambil ketika berpantang. Rasa macam bidan pulak :P oleh kerana dah terpanggil ni, jadi saya rasa eloklah saya kongsikan khasiat herba dan rempah ratus yang sesuai dimakan ketika berpantang dan juga untuk amalam kesihatan seharian.. saya bukanlah pandai dalam bab tumbuhan herba, tapi saya berminat untuk mendalaminya. 

Sebenarnya banyak yang kita boleh makan.. jangan ingat asal berpantang je, kita hanya boleh makan nasi kosong dengan lauk ikan masin atau ikan kering saja. kesian.. kesian... kesian la sangat.. tak berkhasiat tau.. apakata kali ini kita ubah. :D


PENGALAMAN SAYA BERPANTANG : 

Teringat pula masa saya berpantang. Kenangan paling indah!, apa tak nya, makanan  yang dijamu semua lazat dan berkhasiat, bahagianya dapat makan sedap daripada biasa.. :D 

cukup masa je , orang jamu makan.. best tuuu.. ada sekali dua sahaja, lapar terketar-ketar.. agaknya sebab menyusu badan kot. Ummi dan Mertua saya pula memang pandai masak :D

Nasi lemuni antara fav saya.. memang sedap sungguh.. dimakan pula dengan ayam masak pedas sikit-sikit.. kadang-kadang makan dengan sambal ikan haruan. Alhamdulillah.. 





Ibu-ibu termasuklah saya, bab penjagaan makan dan kesihatan memang kena pastikan tip top, apalagi lepas bersalin.. kita mestilah nak nampak sihat dan bertenaga kembali.

Buat ibu-ibu muda yang masih baru, dah tentu kalian tercari-cari herba yang sesuai dimakan masa berpantang nanti kan?

Selain nasi lemuni yang sangat sedap, sup herba haruan juga paling enak.. walid saya bersusah payah datang membawa ikan haruan yang ditangkap sendiri di bendang (sawah).. owh..Walidku tersayang, sanggup berselut mencari ikan haruan semata-mata nak bagi anak dia (sayalah tu) makan.. 


Tq : picture pinjam ni :D
Oleh kerana kelahiran anak pertama kami : Rania Arissa dahulu (2009) ada masalah jaundis, jadi saya mula memakan herba hanya setelah sebulan bersalin. Dek kerana kuning rania yang sangat tinggi 387 bacaannya, jadi doktor minta saya hentikan semua pengambilan herba terutama sekali herba yang panas dan mempunyai pigmen kuning antaranya adalah:
  • Halia
  • Kunyit
  • Jintan
  • Lada Hitam
  • Cili
  • Jamu
Alhamdulillah, selepas kelahiran anak kedua saya, Ruzain Aliff (2013), saya dapat amalkan makanan dan mandian herba bermula seminggu kelahiran. Ruzain pun tak punya kuning.. 

HERBA YANG SESUAI UNTUK IBU BERPANTANG :

Lama juga saya mencari info mengenai herba-herba ni, hampir sebulan saya menggali maklumat agar kali ni, semua pembaca Blog Bonda Sihat (Bonda Miza) mendapat faedah bersama-sama :D..

Sebenarnya herba dan rempah membantu mempercepatkan proses penyembuhan dan kita memang boleh kurus dengan cepat jika pemakananan kena pada caranya. Selain itu kita juga digalakkan untuk amalkan suplemen dan vitamin tambahan termasuklah jamu (ikut pihan masing-masing)

Baiklah, tempoh berpantang 44 hari agak kritikal dan penting buat wanita, kalau tak dijaga sebaiknya, kelak ada masalah pula. Okeh solusinya, banyak herba yang boleh diamalkan, antaranya adalah :

HERBA BERKHASIAT WANITA 1 :  HALIA 

Halia bukan sahaja menghilangkan angin seluruh badan. Halia juga boleh sembuhkan luka, Kalau kerap sangat sejuk-sejuk badan.. memang elok sangat ambil halia sebab halia ni juga bantu panaskan badan.. 

Insyallah kalau makan halia lagi, lendir dalam rahim (darah nifas) juga cepat keluar / dicuci.

haaa.. Masalah kembung, sebu dan sakit perut tiada. sure nanti satu badan dia halau angin keluar.. habis keluar dari usus dan perut.

Buat yang kerap pedih ulu hati pun memang baik sangat ambil halia. 
Dulu masa saya mengandung memang kerap sangat pedih hulu hati, rasa macam terbakar. saya hiris halus-halus halia dan makan dengan nasi. 

caranya mudah sahaja. Halia ni boleh buat jus, juga boleh makan begitu saja. pilihlah mana yang  berkenan di hati :D

Khasiat lain halia, sangat membantu dalam penghadaman makanan, menghilangkan bau mulut dan kahak, tambah tenaga, awet muda dan menghalang kedutan kulit.


yang bestnya, halia ni dah la murah, senang nak dapat juga.. rugi sangat kalau tak amalkan halia. jika tak lalu halia sebab rasanya agak pedas cuba campur dengan oren ke.. 

boleh juga baca khasiat suplemen terbaik di sini.. Peppermint Ginger Plus Shaklee

HERBA BERKHASIAT WANITA  2 : LADA HITAM 



lada ada 2 jenis, lada putih dan lada hitam.. actually kedua-dua lada ni sama, lada hitam belum dibuang kulit, satu lagi lada putih pula dah dibuang kulit..

khasiat lada ada banyak.. tapi kalau sesiapa yang kurang tahan lada, nanti sakit perut pulak.. jadi ambil lada pada kuantiti yang sesuai.

Lada sangat baik untuk panaskan badan juga menyegarkan tubuh, ubat demam (kalau kuantiti sesuai), pening kepala, loya, cirit birit, melawaskan kencing.

Lada hitam boleh elak kembung perut bayi. Caranya mudah sahaja, goreng atau bakar lada hitam bagi agak panas, kemudian balutkan dalam kain yang bersih macam nak buat bunjut sup, kemudian tuam perlahan-lahan pada perut dan badan bayi. memang sangat selesakan  bayi, tak ada lah baby meragam kalau perutnya kembung. actually cara ni juga berkesan untuk ibu :D cubalah dulu..

yang ni lada juga sesuai untuk bantu tingkatkan tenaga dalaman lelaki. (balik cerita pada suami)..

kalau nak lagi bagus, beli je peppermint ginger plus.. promo la sikit kan, barang baik ni..mestilah lah kita hebah-hebahkan.. 

HERBA BERKHASIAT WANITA 3 : MANJAKANI 



Manjakani ni herba istimewa wanita. Buahnya ni mengerutu.. 


Selalunya manjakani diguna untu merawat luka dalaman dan luaran selepas bersalin, penawar masalah keputihan, Tannin dalam manjakani bantu membaiki tisu rosak selepas bersalin. 


Manjakani mengurangkan lelehan mukus, menstabilkan hormon, melancarkan darah, melawaskan buang air besar dan memberi tenaga badan.

Manjakani salah satu herba yang bantu mengeratkan hubungan suami isteri, kerana manjakani membantu menguatkan faraj wanita. Masa mengandung, rahim kita dah mengembang dengan jayanya berganda-ganda, sebab  tu masa berpantang, kena jaga betul-betul supaya ia kembali ke saiz asal yang lebih sempit.

kalau nak tahu manjakani boleh mengembalikan keanjalan payu dara juga.. yelah sifatnya yang bantu ketatkan dan menguatkan otot. happy kan dengar ? suami mesti suka.. 

okeh, siapa yang kebal dengan rasa manjakani yang pahit, saya syorkan ambil manjakani. Boleh buat air :D kejab je rasa pahitnya, pahit-pahit cinta, jangan lupa tu... 

sakit bersalin boleh tahan, takkan pahit sikit tak boleh kan? :p

HERBA BERKHASIAT WANITA  4 : PEGAGA 



Pegaga ada dua jenis, saiz kecil dan besar (pegaga air). tapi dua-dua pun khasiatnya sama sahaja.

Pegaga sebenarnya sangat  baik untuk semua bermula seawal kanak-kanak hinggalah dewasa. 

Ambil pegaga untuk kurangkan baby blues (meroyan) dan kemurungan. Biasalah masa berpantang emosi wanita kurang stabil. 

Pegaga bantu membangkitkan selera makan, meredakan masalah penghadaman, mengatasi masalah buasir kerana mengandungi serat, jangan lupa, buasir selalu terjadi semasa mengandung.

Pegaga elok sangat kerana ia mampu melancarkan aliran darah, terutama bagi wanita yang ada masalah haid. Pegaga juga dijadikan ubat untuk merawat masalah keputihan yang menyebabkan faraj terasa gatal. Sifatnya yang antibakteria dan anti bengkak maka pegaga sangat baik bagi wanita berpantang supaya luka bersalin lebih cepat sembuh

Selain itu, buat ibu yang disahkan ada kencing manis, ambillah air pagaga.. Insyallah boleh turunkan paras gula dalam darah. opps lupa, pegaga pun bantu tingkatkan kesuburan dan bantu melangsingkan badan.. :D

pegaga terbaik dalam mengembalikan dan menguatkan minda. ni dah terkeluar tajuk, tapi kalau nak otak sentiasa cerdas dan kurang lupa, amalkan jus pegaga selalu. bagi anak-anak minum pun ok. 


HERBA BERKHASIAT WANITA  5 : SERAI


Serai berkhasiat macam pegaga.. ni boleh kata macam adik beradik pegaga juga lah yea.. ni pun kira fav saya.. saya suka makan serai

Tambahkan serai dalam masakan.. insyallah ia akan bantu mengecutkan rahim yang bengkak lepas bersalin, memecahkan lendir dan darah nifas dalam rahim lepas bersalin,

Kalau asyik berangin je, serai pun bantu memecahkan angin dalam badan,

Lain lagi serai merawat bisa-bisa otot dan badan, menguatkan saraf yang lemah,mengelakkan angin meroyan, mencegah kehamilan(family planning),awet muda, menyihat dan menyegarkan rahim, meredakan sakit kepala,sengal sendi, melawaskan kencing dan pencegah perut kembung.

saya nak bagi resepi sikit, saya pun suka minum air serai, sifat citrusnya menyegarkan badan. Okeh ini yang selalu saya amalkan..ambil beberapa batang serai, ketuk sikit, daun pandan dan hirisan halia, rebus dengan 1 liter air. rebus sampai tinggal 3 cawan macam tu.. amalkan minuman tersebut sesudu dua setiap pagi. sedap yea.. dah la wangi..

Cubalah amalkan setiap hari.. baiklah, nanti saya tunjukkan cara buatnya ok.. dalam entry yang lain. 


HERBA BERKHASIAT WANITA 6 BUAH PALA



Sifat utama buah pala adalah membantu mengurangkan masalah imsonia, atau kurang tidur. Biasanya tidur ibu akan terganggu.. kan baby nak susu.. jadi kalau konsisten ambil jus pala, memang baiklah sangat.. ia akan bantu mudahkan ibu tidur lena. Tak adalah ambil masa nak lelap.. jadi kuranglah stress nanti. Best kan? 

nak buat sendiri jus ?.. carilah buah pala, di Penang banyak :D.. tumbuk isi buahnya, masukkan dalam air panas dan sedikit madu,, minum 2 jam sebelum tidur.

Kalau nak tahu, buah pala juga bantu mengurangkan rasa sakit.. kalau ambil dalam kuantiti yang banyak, ia akan jadi bius :D.. tak percaya yea..?? betul lah.

Jika perut kerap kembung, cuba minum air pala.. bukan jus yang manis tu, tapi serbuk pala yang dimasak dengan air. Elok sangat untuk buang angin dari badan.


HERBA BERKHASIAT 7 ASAM JAWA 

Asam jawa adalah pokok seribuu guna, macam pokok kelapa.. dari pucuk sampai kebuahnya kita boleh guna.

Asam jawa bukan setakat untuk menambah kemasaman je..asam jawa elok untuk menurunkan berat badan.. amalkan jus asam jawa setiap hari.. Tapi cubalah dalam kuantiti yang sedikit dulu. Kemudian tingkatkan ikut kesesuaian badan. 

Kalau takut senak perut dek terlebih masam.. elok buat masker kulit. amalkan sebelum mandi pagi, naah nanti lepas tempoh berpantang, bukan sahaja badan selim melim, muka pun mulus berseri.. alahai cantiknya.. :D.. cuba jangan tak cuba.. amalkan terus hari-hari lah yea.

HERBA BERKHASIAT WANITA  7 BAWANG MERAH : 
Dalam kes berpantang, biasanya sembelit adalah masalah biasa.. Makan bawang insyallah bantu kurangkan sembelit ibu-ibu berpantang. Bawangkan banyak serat. :D actually makan bawang mentah lagi bagus tau. 

Selain itu, bawang mencegah bakteria, merawat sengal tulang dan insomnia. Sesiapa yang selalu amalkan bawang setiap hari insyallah kolesrol kurang. :D

ada juga ibu yang hormonnya berubah.. kalau ada masalah kelemumur macam saya.. Saya pun hairan juga, masa mengandung dulu, tiba-tiba sahaja kelemumur datang.. tension la juga masa tu. Okeh, kalau masalah tu berlarutan sampai lepas bersalin.. apa kata cuba buat ni, ambil bawang, kisar buat jus.. campur dengan minyak kepala. sapu atas kulit kepala.. 30 mint dah la, lepas tu bilas elok-elok.. nak wangi sikit, sapu limau purut.. fuh!! best la.. segar yang teramat kulit kepalaku :D...

HERBA BERKHASIAT WANITA  8 :BAWANG PUTIH 
Owh bawang putih dan bawang merah.. kekeke.. bawang putih adalah antibiotik semulajadi.. Penyembuh luka, menghalang penyakit sengal dan saraf, mengeluarkan angin dan parasit dalam tubuh badan.

Bawang putih bantu mengurangkan stress dan depresi. Seeloknya bawang putih ni dimakan dengan cara membakar atau mengorengnya dulu. baru sedap sikit :D

Kesan kurang baik, ia meninggalkan bau kurang enak. tapi kalau ambil dalam kuantiti yang sesuai rasanya tiada masalah. Boleh juga buat teh atau acar.

sekarang ni dah mudah, tak de pening-pening nak makan bawang putih sebiji-sebiji.. ambil je Garlic complex, makan sebiji ke dua biji sehari.. bau badan pun tiada :D.. Jemput baca khasiat Garlic Complex di sini

HERBA BERKHASIAT WANITA 9 :DAUN KUCAI 

Kucai memang yang terbaik.. Bukan sahaja bantu  menambah susu badan malah khasiat kucai membunuh bakteria jahat dalam usus, merangsang proses pengecutan dan pengembangan usus, melancarkan pengaliran darah, elakkan pembekuan darah, merawat sakit rengat senggugut, keputihan dan sembelit.

Kucai bersifat antiseptik yea. nyum nyum terus lapar sup kucai.. 

HERBA BERKHASIAT WANITA 10 HALBA 




Halba bukan sahaja diguna untuk menyedapkan kari. Tapi halba paling baik untuk menambahkan susu ibu dan menghangatkan badan. halba boleh sahaja di makan begitu sahaja sesudu atau dua sudu sehari. 

SAMBUNGAN... 

Sebenarnya banyak lagi tau herba yang berkhasiat  buat wanita berpantang. Memang secara tak sedar semua ni senang dapat kat dapur rumah kita..

Next entry saya akan tulis pelbagai herba lagi. Sebenarnya ada banyak yang dah saya karang.. tapi eloklah ia bersambungan.. heheh.. bukan sebab apa.. tangan saya dah rasa macam nak keras menaip.. kekeek... 

sekarang dah hampir 5,30 pagi.. okeh kita sambung kemudian ok.. hampir 20 herba lagi nak story... tunggu... 








Selain mengamalkan pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik, ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang yang betul. Di sini saya turut kongsikan juga beberapa (klik pada tajuk dibawah untuk bacaan selanjutnya):


Moga info ini memberi manfaat kepada anda dan orang lain. 

Feel free to 'like' & 'share'. Sila-silah berkunjung ke FB  dan FB page saya .. jangan lupa add friend yea.. 

'Be simply healthy'
    Bonda Miza

Ingin dapatkan suplemen kesihatan Shaklee untuk seisi keluarga?
Ingin menjana pendapatan tambahan? 
(call/sms/whatsapp/telegram/line)


PERCUMA saya hadiahkan Ebook yang sarat dengan tip-tip perniagaan dan motivasi “Sorry Boss!!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja” 
Buku mengenai rahsia seorang engineer yang dalam tempoh 9 bulan sahaja mampu buat sales RM1JUTA
Sila download  dari link in'Sorry Boss!! saya terpaksa berhenti kerja..."


Lain-lain bahan bacaan MENARIK WAJIB BACA :



feel free to share dengan semua.

Moga bermanfaat.

'Be simply healthy'
Master To be Bonda Miza


MENARIK DIBACA: 






  • 0 comments:

    Post a Comment

    ENTRY POPULAR

    TIP BUAT IBU HAMIL, BERSALIN & MENYUSU

    FOLLOW BONDA

    JEMPUT LIKE PAGE BONDA