VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Tip dan Petua Atasi Bengkak Susu

Share:

Assalamualaikum semua.. apakhabar???

Selamat menjadi ibu buat para ibu baru.. :D buat yang akan menempuh alam keibuan ni.. saya ucapkan selamat datang :D

Bengkak susu?? herm.. sakit mendengarnya, apa lagi menanggungnya... okeh, sebenarnya bengkak susu adalah tanda positif yang payu dara menghasilkan susu untuk bayi. Biasanya bengkak ini akan terjadi pada waktu tengah malam hingga subuh. Namun ada juga yang terjadi pada waktu siang (mungkin kerana, tidak menyusukan bayi dengan secukupnya, atau terlupa  / melengahkan waktu mengepam susu.. Bagi ibu yang bekerja, amalan mengepam susu seharusnya membantu mengurangkan bengkak susu.. 



Saya selalu juga terjadi bengkak susu pada penyusuan anak pertama dulu (Rania). Tetapi pada penyusuan anak kedua ni, saya lebih berhati-hati agar terhindar dari bengkak susu. Alhamdulillah.. setakat ini bengkak yang pernah saya alami untuk penyusuan anak kedua tidak seteruk anak pertama dulu.

Biasanya jika bengkak susu sudah terjadi, mengepam payu dara bukanlah satu idea yang baik. Kenapa?? kerana waktu itu, payu dara sudah mengeras dan kita akan cepat rasa sakit jika tersentuh.. Malah saluran susu seakan tersumbat, susu tidak akan keluar dengan banyak. Oleh itu ada beberapa cara lain yang lebih sesuai untuk mengurangkan bengkak susu ini. (cara yang paling baik adalah melalui hisapan langsung daripada bayi). 

Selain daripada hisapan secara langsung daripada bayi. apa kata jika kita cuba beberapa tip dan petua untuk kurangkan bengkak susu ini : Saya sertakan 10 tip dan petua yang sama-sama kita boleh cuba.. Insyallah, dapat membantu :D

  • Bra sokongan : Pastikan kita mengenakan bra menyusu yang dapat menyokong payu dara pada waktu malam. Jangan terlalu longgar atau terlalu ketat ya.. 
  • Susukan bayi dengan kerap, selang 2 - 3 jam sekali. Kalau baby tidur, tidak salah untuk mengejutkan bayi agar menyusu... ya, memang macam kepenatan pada waktu malam untuk bangun menyusu, tetapi ia lebih baik daripada terjadinya bengkak susu kan... :D Pastikan bayi menyusu daripada kedua-dua belah payu dara.. (mulakan dengan sebelah - hisap hingga habis, dan beralihlah ke sebelah lagi) .. untuk penyusuan berikutnya, mulakan dengan penyusuan pada sebelah yang terakhir.. pastikan seimbang yea..
  • Jika bengkak, mungkin bayi agak susah untuk menyusu dengan betul, lekapan pada areola mungkin sukar.. jadi cuba perah dengan tangan / pam susu perlahan-lahan agar areola menjadi sedikit lembut. Dengan itu, bayi lebih mudah untuk melekap dan menyusu dengan betul..
  • Boleh juga menggunakan tuala yang di tuam dengan air panas.. Air panas merangsang pengeluaran susu. Tuam tuala tadi di dada.. Atau boleh juga mandi air suam.. Insyallah, boleh.. saya selalu juga tuam / mandi air suam kita saya alami bengkak susu.. 
  • Ketika baby tengah menyusu, apa kata kalau kita urut payu dara yang di hisap baby tadi perlahan-lahan, ianya akan membantu pengeluaran susu.. ia akan melancarkan pengeluaran susu sekaligus mengurangkan bengkak susu itu sendiri
  • Jika payu dara terlalu penuh, apa kata pam ia secepat yang mungkin. Jangan tunggu hingga ia mula membengkak... bagus juga menyepam ni.. boleh tambahkan stok susu kita :D.. Susu yang berlebihan, tidak memudaratkan jika kita pam ia keluar.. malah ia akan menyihatkan kita.. kan dah terhindar dari bengkak :).. yang penting untuk kita tahu, penghasilan susu yang berlebihan hanya akan berlaku jika ibu mengepam lebih daripada keperluan bayi.. atau juga ibu bekerja.. jadi sebab itu baik untuk kita sediakan jadual mengepam yang konsisten..
  • Gunakan sikat.. ye sikat rambut.. ya sikat rambut.. hehehe.. betul ni, bukan lawak-lawak tau.. Sikat perlahan-lahan payu dara kita dari arah atas hingga ke puting, berulang-ulang.. Insyallah, aliran susu kita akan lancar semula..

  • Daun kubis pun boleh membantu.. ambik kubis dan tekup pada payu dara yang membengkak tu.. daun kubis ni bagus kerana ia agak sejuk.. tapi cara ini buat sekali sekala sahaja kerana kubis tidak bagus digunakan untuk setiap kali bengkak susu.. ia boleh sebabkan SUSU kita menjadi KERING..
 
  • Ambil cuka makan dan campurkan dalam mangkuk.. ambik kapas, celup dan sapu pada sekeliling payu dara. sapu sekeliling sahaja ye, hindarkan dari terkena puting. Sapu setiap kali bengkak hingga ia sembuh
  • Daun sirih dan minyak zaitun pun boleh kurangkan bengkak susu tau.. banyak khasiat daun sirih ni..ambil daun sirih, layur pada permukaan panas, macam kita layurkan daun pisang tu.. opps lupa pula, sapukan minyak zaitun pada daun sirih sebelum dilayur.. apabila daun tersebut sudah suam-suam panas, tekuplah pada payu dara yang membengkak tu... ianya sangat-sangat membantu melancarkan semula pengeluaran susu dan mengurangkan rasa sakit akibat bengkak..
 

Jika rawatan altenatif di atas tidak juga menjadi, saya cadangkan mencuba suplemen Lecithin..

LECITHIN SHAKLEE PILIHAN TERBAIK SEMULAJADI UNTUK MENGURANGKAN BENGKAK SUSU
Lecithin disyorkan untuk mengelakkan kejadian saluran duktus tersumbat supaya tidak berulang. Dos yang biasa disyorkan  adalah 3600-4800 mg lecithin setiap hari, atau 1 kapsul Lecithin Shaklee (1200 miligram) 3-4 kali sehari supaya tidak berulang.

Selepas seminggu atau dua, ibu boleh mengurangkan dos sekiranya keradangan berkurangan. Jika tiada sekatan dalam tempoh 2 minggu lagi dia boleh mengurangkan lagi demi satu. Ibu boleh terus mengambilan lecithin supaya tidak berulang lagi.

Lecithin adalah suplemen tambahan, lecithin adalah pengemulsi  : molekul phospholipid (seperti lesitin) mengandungi unsur-unsur hidrofobik dan hydrophilic, bahagian hidrofobik mempunyai tarikan kepada lemak dan minyak, dan bahagian hidrofilik mempunyai tarikan kepada air. Jadi mungkin itulah sebabnya lecithin suplemen semulajadi yang baik untuk mengurangkan bengkak susu.

Lecithin Shaklee bukan sahaja berfungsi membantu mengurangkan masalah bengkak susu, malah turut membantu mengurangkan lemak dalam badan, mengurangkan symptom lupa dan menguatkan memori. Memang sangat best pengambilan lecithin Shaklee, bukan sahaja untuk wanita malah lelaki dan kanak-kanak juga turut boleh mengamalkan lecithin untuk penguat memori dan mengyingkirkan lemak / kolestrol berlebihan.. 

Sekiranya masalah masih melarat, jangan lupa mendapatkan rawatan diklinik berhampiran. 


Akhir sekali, jika sudah tidak tertahan sakitnya, teruslah berjumpa doktor.. kalau nak tahu, ada juga bengkak yang sampai tahap perlu dibedah untuk mengeluarkan susu yang berbaki.. ada juga yang terpaksa mengambil ubat untuk menghentikan pengeluaran susu.

Jadi nasihat saya, mungkin kepada ibu yang baru.. jika terjadinya bengkak susu, jangan dibiarkan yea.. jagalah kesihatan diri.. jika boleh, setkan lah masa untuk mengepam susu.. 

  ibu-ibu boleh hubungi bonda / whatsapp terus bonda di talian 

Selain mengamalkan pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik, ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang yang betul. Di sini saya turut kongsikan juga beberapa (klik pada tajuk dibawah untuk bacaan selanjutnya):


Semoga Allah merahmati kita semua.

Jika anda rasa maklumat ini bermanfaat dan berguna untuk semua, silalah 'like' atau 'share' entry ini dengan semua yea. :D

Kalau nak 'add' saya sebagai 'friend' di FB, saya sangat alu-alukan :D.. berkawan kan biar berjuta-juta :P   Thanks for reading :D



“Creating Healthy Families…” 
 
....salmiza....

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?

Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 

Hubungi saya untuk:

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!


feel free to share dengan semua.

Moga bermanfaat.

'Be simply healthy'
Master To be Bonda Miza


Moga bermanfaat dan terima kasih kerana sudi membaca. Bonda doakan semoga pembaca kesayangan bonda sentiasa diberikan kesihatan yang baik dan berkekalan. Insyallah


'Be simply healthy'
Your Trusted Shaklee Leader & Distributor

Master To Be Bonda Miza Nazril
"Founder Of BondaMiza Millionaire In Shaklee"
012 585 2034 
www.bondamiza.com


LAIN-LAIN BACAAN MENARIK: 
 

2 comments:

  1. sangat bermanfaat sekali info nya, tetap jaga kesihatanya pula ya dengan herbal

    ReplyDelete
  2. hi bonda miza, bagusnya info psl susu bengkak ni .. baru saya tahu daun kubis pun boleh membantu, sbb selalu je dgr org cerita yg susu bengkak ni sakit sgt , lg kesian pula baby lapar sbb tkleh menyusukan..saya ada jumpa milkbooster ni , dia sapu2 je. Pump It Natural Milkbooster namanya..mcm2 info ada, alhamdulilah dipermudahkan..InshaAllah tak sabar nak guna :)

    ReplyDelete