.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Kenali Punca-punca Caesarean (Part 2)

Share:
Sebelum ini saya dah kongsi dengan anda, punca-punya penyebab yang disebabkan oleh faktor bayi . Post lalu boleh dibaca dari link ini Kenali Punca Penyebab Caesarean (Part.1)

Sebelum doktor mencadangkan seseorang ibu itu perlu menjalani pembedahan atau caesarean. Kebiasanya doktor akan memberitahu punca atau penyebab kenapa perlunya caesarean. Doktor juga mungkin akan mencadangkan beberapa altenatif yang boleh dilakukan sebelum keputusan terakhir pembedahan atau caesarean dilakukan. 


Terdapat 2 faktor penyebab Caesarean iaitu : 



  • FAKTOR BAYI (sila rujuk post yang lalu, klik di sini)
  • FAKTOR IBU
Terdapat Lima (5) Faktor Caesarean yang berpunca daripada si Ibu iaitu : 

FAKTOR PENYEBAB CAESAREAN 1 : MASALAH KESIHATAN

Sekiranya anda disahkan mengidap darah tinggi, kencing manis, mahupun sakit jantung yang tidak terkawal semasa kehamilan, maka pembedahan caesarean yang bakal anda lalui adalah berbentuk elektif. 




Kenapa perlunya, caesarean ? ibu yang menghadapi masalah kesihatan tidak terkawal boleh menyebabkan masalah kesihatannya menjadi lebih buruk sewaktu tempoh-tempoh kelahiran. Oleh itu, kelahiran secara normal mungkin boleh mengundang lebih masalah dan membahayakan ibu juga bayi yang dikandung. 
Disebabkan itu lah, biasanya ibu-ibu yang mengalami masalah di atas dinasihatkan menjalani caesarean.

FAKTOR PENYEBAB CAESAREAN 2 : PEMBEDAHAN LEBIH DARI DUA KALI

Ibu yang pernah melahirkan bayi secara caesarean sebanyak 2 kali perlu sangat ambil perhatian, kerana anda tidak akan ada pilihan lain selain melahirkan bayi ketiga dan seterusnya melalui kaedah ceasarean juga. 


Hanya caesarean dibenarkan kerana bimbang parut pada rahim akibat pembedahan lalu akan pecah atau koyak. 




Aduh tak dapat bayangkan kalau, luka ni terkoyak atau pecah.. 

FAKTOR PENYEBAB CAESAREAN 3 : MASALAH URI

Walau apa jua masalah uri yang dihadapi, ibi akan disarankan untuk menjalani caesarean kerna bimbang komplikasi pendarahan mungkin terjadi. 


2 jenis masalah uri : 
  • PLASENTA PRAEVIA
  • PLASENTA ABRUPTION
Plasenta Praevia:
Plasenta previa (placenta praevia) adalah plasenta atau uri yang terletak rendah. Ia adalah komplikasi kehamilan yang mana plasenta berada di bahagian bawah uterus dan menutupi sebahagian atau kesemua serviks atau pembukaan rahim. 

Dalam setiap 1,000 wanita, antara tiga hingga enam orang mempunyai masalah ini. Perdarahan mungkin berlaku sebagai satu simptom keadaan ini. 

Apabila bahagian bawah rahim atau uterus mulai regang pada peringkat kedua kehamilan, plasenta mungkin terpisah, menyebabkan perdarahan yang teruk. Bayi tidak boleh dilahirkan melalui vagina jika plasenta menutupi pembukaan rahim secara menyeluruh. 

Perdarahan yang tidak dapat diberhentikan (haemorrhage) boleh menggugat nyawa kedua ibu dan bayi, walaupun ini jarang berlaku. Jika perdarahan tidak berhenti, atau jika ibu terus maju ke peringkat kelahiran pramatang, bayi akan terpaksa dilahirkan melalui pembedahan caesarean walaupun jangkaan tarikh bagi kelahiran bukan untuk beberapa minggu lagi. 

Plasenta previa boleh dibahagikan kepada empat jenis, yang disenaraikan di bawah, di mana yang dua terdahulu adalah yang paling biasa. 

I plasenta terletak rendah di bahagian bawah rahim, namun begitu, bayi masih boleh dilahirkan melalui vagina; 

II bahagian bawah pinggir plasenta bertemu dengan pembukaan serviks, tetapi tidak menutupinya, jadi bayi masih boleh dilahirkan melalui vagina; 

III plasenta menutupi sebahagian pembukaan serviks, oleh itu, bayi perlu dilahirkan melalui pembedahan caesarean; 

IV plasenta menutupi pembukaan serviks sepenuhnya, oleh itu bayi perlu dilahirkan melalui pembedahan caesarean. 

Placental Abruption
Ianya amat serius kerana uri (placenta) mula berpisah dari dinding rahim sebelum proses kelahiran bermula.
Placental abruption ini berlaku secara tidak semena-mena menyebabkan pendarahan yang banyak ketika hamil. Cuba bayangkan seorang wanita yang hamil, sedang berjalan tiba-tiba terjatuh dan pendarahan yang banyak keluar melalui farajnya. Ini mungkin tanda-tanda placenta abruption.
Namun begitu jika uri yang berpisah dari dinding rahim secara perlahan-lahan, pendarahannya mungkin hanya sedikit atau mungkin hanya lendir bercampur dengan darah saja yang keluar dari faraj.
Pendarahan itu boleh berkumpul dalam air ketuban, dan mula disedari apabila selaput air ketuban itu pecah ketika melahirkan bayi.
Masalah dengan Placenta Abruption ini bukan saja kehilangan darah pada wanita yang mengandung itu, tetapi nyawa anak yang dikandung. Keadaan anak yang dikandung dapat diteliti dan diperiksa dengan menggunakan ultrasound untuk melihat pergerakan bayi dan degupan jantungnya.

FAKTOR PENYEBAB CAESAREAN 4 : RAHIM PECAH (UTERINE RUPTURE)
Sekiranya anda tergolong dikalangan mereka yang mempunyai anak yang ramai, atau pernah membuang ketumbuhan fibroid, anda berkemungkinan besar untuk melalui kelahiran secara caesarean kerana risiko rahim pecah.

Sama juga halnya buat wanita yang gemar menggunakan pencetus kontraksir sama ada air selusuh berasaskan herba seperti 'genggam fatimah', anda berisiko tinggi untuk mengalami rahim pecah. 

Dapatkan nasihat awal pakar perubatan sebelum mengambil sebarang produk herba dan banyak mana dosnya hendaklah diberikan perhatian. 


FAKTOR PENYEBAB CAESAREAN 5 : PROSES PELAHIRAN PANJANG

Dalam proses pelahiran, terdapat 2 fasa iaitu latern (rahim membuka sehingga 3cm) dan aktif (bermula 3cm ke 10cm yang mengambil masa 7 jam)



Jika anda melalui tempoh kelahiran melebihi 7 jam, dia dianggap sebagai proses pelahiran panjang. Jika keperluan mendesak, maka pilihan yang ada ialah dengan menggunakan bantuan kelahiran dan pembedahan caesarean.  


ADAKAH PEMBEDAHAN CAESAREAN SELAMAT BERBANDING KELAHIRAN BIASA ? 

Secara amnya, kaedah bersalin secara normal adalah lebih selamat berbanding pembedahan caesarean. Ini bukan sahaja untuk kehamilan anda sekarang, tetapi juga untuk kehamilan anda yang seterusnya. 

Kaedah bersalin normal juga lebih baik untuk kesuburan anda pada masa hadapan. Walaupun pembedahan caesarean ialah prosedur biasa, kesemua pembedahan mempunyai risikonya sendiri. Pembedahan caesarean melibatkan pembedahan besar pada bahagian perut dan pelvis anda. 

Kadang-kala, pembedahan caesarean diperlukan untuk menyelamatkan nyawa si ibu atau bayi. Dalam kes seperti ini, tidak dinafikan bahawa kelahiran melalui caesarean ialah pilihan yang paling selamat. 

Tetapi ada juga masanya di mana pilihan ini tidak begitu jelas, dan terpulang kepada anda dan doktor untuk menimbangkan risiko dan kebaikan pembedahan caesarean dalam membuat keputusan apa yang terbaik untuk anda. 

Keadaan kesihatan dan gaya hidup anda akan mempengaruhi keputusan ini. Anda berisiko lebih tinggi mengalami komplikasi selepas caesarean jika anda:


Jika anda telahpun melalui proses cetusan (induce), dan masih tiada perkembangan, anda mungkin perlu memutuskan samada mahu menjalani caesarean ataupun tidak. Kaedah kelahiran cetusan boleh menjurus kepada lebih banyak intervensi oleh pasukan perubatan. 

Sesetengah intervensi, contohnya kelahiran dibantu dengan menggunakan ventous atau forceps, mempunyai risikonya sendiri. 
Oleh itu, anda dan doktor perlu menimbangkan risiko-risiko tersebut berbanding risiko caesarean.

Saya doakan moga anda dipermudahkan bagi setiap proses kelahiran. 


Sila-silalah like dan share, jika maklumat ini memberi manfaat kepada anda dan orang lain. 

'be simply healthy'
    Bonda Miza

Ingin dapatkan suplemen kesihatan Shaklee untuk seisi keluarga?
Ingin menjana pendapatan tambahan? 
hubungi saya segera

MENARIK DIBACA: 
PERCUMA saya hadiahkan Ebook yang sarat dengan tip-tip perniagaan dan motivasi “Sorry Boss!!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja” Buku mengenai rahsia seorang engineer yang dalam tempoh 9 bulan sahaja mampu buat sales RM1JUTA…  . Sila download  dari link in'Sorry Boss!! saya terpaksa berhenti kerja..."


No comments