.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

BAYI SPINA BIFIDA! PENTINGNYA PENGAMBILAN ASID FOLIK, MULTIVITAMIN, SEBELUM & SEMASA KEHAMILAN

Share:
Salam sejahtera semua pembaca blog kesayangan bonda. Hari ni bonda nak kongsi kisah sedih, salah seorang ibu yang mendapat kelahiran anak spina bifida. Iaitu masalah pada saraf tunjung tulang belakang manusia.

Betul anak sihat atau anak cacat semuanya datangnya dari Allah. Apa jua penekanan di sini adalah pentingnya untuk ibu amalkan pengambilan nutirisi sihat especially vitamin dan asid folik semasa merancang dan semasa hamil.

APA ITU SPINA BIFIDA DAN MASALAH KESIHATAN AKIBAT KEKURANGAN VITAMIN SEMASA HAMIL?

"Ahli Sains Penyelidikan Kanan Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan Shaklee Corporation (AS) Dr. Sonhee Park berkata, kekurangan nutrien seperti vitamin B9 (folat) kerap berlaku dalam kalangan wanita hamil dan yang menyusukan anak."

“Kekurangan vitamin B9 semasa hamil dikaitkan dengan peningkatan risiko kecacatan kelahiran dan kekurangan B12, iodin dan zat besi pula dikaitkan dengan komplikasi lain pada bayi dan ibu."

“Pemakanan adalah kunci dalam semua peringkat kehidupan, terutama ketika jangka masa reproduktif bagi wanita yang merancang untuk hamil. Ada pepatah menyatakan,‘ibu yang sihat menjamin bayi yang sihat"

“Setiap ibu mahukan yang terbaik untuk anak mereka dan pemakanan memainkan peranan penting menyediakan persekitaran kondusif untuk berlaku kesuburan (prahamil), kehamilan yang sihat (pranatal) dan perjalanan sebagai seorang ibu yang sihat terutamanya semasa menyusu badan (posnatum),” katanya.

Kekurangan vitamin B9 ketika hamil didapati meningkatkan risiko kecacatan kelahiran, seperti spina bifida dan kecacatan serius lain pada otak, saraf tunjang dan jantung.

Turut dikaitkan dengan pembangunan saraf dan fungsi kognitif fetus dan bayi, vitamin B12, iodin, vitamin dan mineral perlu diambil pada tahap yang optimum oleh ibu hamil.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, ibu hamil disyorkan mengambil 600mcg asid folik, 4.5mcg B12 dan 200mcg iodin sehari.

Asid dokoheksanoik (DHA) ialah nutrien penting kepada bayi ketika fasa hamil dan penyusuan. Nutrien ini penting untuk pembangunan otak, mata dan sistem saraf.

Oleh kerana bayi bergantung pada ibu mereka untuk mendapat bekalan DHA, terma yang digunakan adalah untuk menerangkan jumlah nutrien yang diserap daripada pemakanan dan digunakan untuk fungsi normal tubuh.


DISINI BONDA KONGSIKAN NASIHAT SEORANG IBU DARI HATI
(PETIKAN POST DI INFO IBU HAMIL)

moga bermanfaat buat semua ibu dan tingkatkan kesedaran kepentingan suplemen sebelum, semasa hamil & selepas melahirkan.

"hi admin.. pls help me to spread this love ya:heart:🖤 since news feed i dibanjiri dgn persoalan ibu2 tentang acid folic and then i baca comment rata2 dari setiap story, ramai betul mmy2 yg proud confess yg dorg time preggy tak makan ape2 but bby lahir normal and so bla bla bla..

kat sini i just nak bagitahu la kan to all mommies out there pls don't be so proud sgt konon "sepanjang preggy i tak makan apa2 ubat dari KK but i makan makanan yg sihat2 and bby lahir normal xde problem"

pls bersyukur dgn setiap pemberian Tuhan okay.. kita tak tahu how your next pregnancy nnty mcm mana kan..

i hope mmy2 yg terbiasa xmakan ubat time pregnant tu, after this klw pregnant lagi, makan la segala ubat2 yg perlu semasa pregnant most important is acid folic! acid folic yg konon korg makan dari makanan sihat tu semua akan hilang selepas di masak ye🙄

lain la klw u hentam buta makan mentah2 gitu, itu pun still xbleh lawan dgn dose acid folic yg jenis tablet and klw bleh pls consume acid folic seawal 3-4 mths before preggy..

senang cite if u dah mmg rancang nak ade anak, just beli jela acid folic kat mana2 pharmacy out there.. yg sebaiknya dose 5mg la.. yela kita mana tw antibody kita time preggy mcm mana..

lagi2 if family korg ade history Spina Bifida.. ur body really need that 5mg acid folic.. and pls don't worry ya, xde istilah makan acid folic terlebih dose nnty bby lahir ade autism la or what..

kdg pelik tengok gaya mak2 skrg.. suka sgt la dengar ckp org yg tah pape🙄 banyak ye kesan buruk klw xamek acid folic time preggy nih..

such as Spina Bifida & Tempurung Kepala bayi tidak terbentuk dgn sempurna, Sumbing and etc (boleh google untuk maklumat lanjut kay)

and ya admin, i sertakan sekali pic bby i yg diagnosed with Spina Bifida type Lypomyelomeningocele..

i hope mommies2 or bakal begelar mommies and pasangan yg baru kawen tu ambil la iktibar daripada apa yg dah jadi kat bby i nih:kissing_heart: btw Spina Bifida ni jenis rare condition..

ianya hanya berlaku pada 1 dlm 1000 kelahiran.. that why la ramai je mommies yg xmakan ubat tu tapi lahir anak normal..

berbeza pula dgn keadaan anak i.. i know anak i yg terpilih antara 1 dlm 1000kelahiran tu:heart_eyes::heart:🖤





APA KATA PAKAR MENGENAI SET KEHAMILAN SHAKLEE?

Pengambilan suplemen sangat penting memandangkan ibu mengandung lebih terdedah kepada pelbagai risiko penyakit dan mudah mendapat jangkitan. Pemakanan harian ibu juga kebanyakkan tidak dilengkapi dengan nutrisi yang secukupnya. Seorang ibu memerlukan semua nutrisi lengkap semasa mengandung termasuklah multivitamin, kalsium, vitamin c, zat besi dan banyak lagi. Jadi apa doktor pakar berkata, bonda petik dari laman Dr. Hamid Arshat, Dr. Zubaidi dan Saintis Senior Shaklee, Puan Sonhee C. Park (Ph.D).




Selain mengamalkan Suplemen & pemakanan sihat, amalan berpantang terbaik, ibu juga perlu tahu tatacara amalan berpantang yang betul. Di sini bonda turut kongsikan juga beberapa TAJUK BERSESUAIAN UNTUK IBU.

(klik pada tajuk dibawah untuk bacaan selanjutnya):


Moga bermanfaat. 

Master 2B BondaMiza
-Be simply healthy-

 * Produk-produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni addalah maklumbalas pengguna dan setiap orang mempunyai kesan & pengalaman yang berbeza.


MENARIK DIBACA: 

No comments