.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

BERTANGAS MENINGKATKAN KESUBURAN WANITA

Share:

SALAM SEJAHTERA PEMBACA BLOG BONDA.


Baiklah, berapa ramai pembaca disini yang pernah bertangas? herm, kalau nak tahu, bertangas ni bukan sahaja baik untuk wanita yang dah bersalin malahan ia sangatlah baik untuk semua wanita. (BUJANG pun sesuai sebenarnya)

KENAPA BERTANGAS SANGAT BAIK KEPADA WANITA ?

Antara manfaat bertangas adalah :

  • Mengecutkan rahim dengan lebih cepat
  • Mengurangkan masalah kegatalan 
  • Mengurangkan masalah keputihan
  • Mencegah rahim daripada jatuh (tombong)
  • Mencegah masalah buasir
  • Memastikan kebersihan faraj daripada bau yang tidak menyenangkan atau jangkitan kuman
  • Menghapuskan bau yang tidak menyenangkan pada miss V
  • Membersihkan kekotoran dalaman faraj (daripada haid/ wiladah / nifas/ mani)
  • Memastikan kesuburan wanita terpelihara

JENIS-JENIS TANGAS

Bertangas ada ni 2 jenis, (tangas kering dan tangas basah). Bahan untuk kedua-dua jenis tangas yang kita guna sama, tetapi kaedah pemanasan tangas sahaja yang berbeza. 

Bezanya kaedah tangas basah menggunakan air panas dan  tangas kering akan batu sungai dipanaskan sama seperti tungku batu / besi.
Saya lebih gemarkan tangas kering kerana ia akan keluarkan asap yang sangat berherba dan wangi. Tangas kering juga merupakan pilihan kebanyakkan wanita yang tak suka keadaaan basah melekit. 

Baiklah inilah antara jenis bekas / alatan bertangas yang sering diguna. Ada banyak jenis, boleh pilih ikut bajet masing-masing. boleg juga reka sendiri alatan ini. 

NO.2 : TANGAS KERING, NO. 3 : TANGAS BASAH
Kalau suka jenis wap / steam panas, boleh pilih tangas basah ok.  Apapun terpulang pada diri masing-masing, macam saya, melekit tu agak mengelikan. hehehe

KISAH BERTANGAS ORANG DI BARAT : 
Bertangas sangat baik kepada semua wanita tak kira yang dah pernah melahirkan mahupun yang masih bujang trang tang tang.. haaa nak tahu kenapa? jeng jeng jeng! 

Bertangas ini bukan setakat orang asia je tau yang buat. Orang barat, Orang Mayan pun ada, diaorang panggil dengan nama "Vaginal Steam".

Herba orang barat bertangas berbeza, tapi yang mudah untuk diperolehi di kawasan mereka lah kan. Kalau kita nak cuba herba mereka pun boleh. semuanya baik untuk kesihatan. Insyallah

BILAKAH WAKTU YANG SESUAI UNTUK BERTANGAS?

Bagi wanita yang melahirkan, bertangas elok dibuat setelah habis tempoh berpantang pada hari ke 44 atau ke 45 hari atau setelah kering nifas. Namun begitu ia juga boleh dibuat pada bila-bila masa yang rasa nak bertangas.  Buat wanita bujang pun begitu juga. Takda sekatan masa untuk lebih sihat.  

APAKAH HERBA YANG SERING DIGUNAKAN UNTUK BERTANGAS?

Herba bertangas ni sangat mudah, bahan-bahannya pun mudah diperolehi. 
  • Asam gelugor (ambil airnya)
  • Garam
  • Daun sireh
  • Daun inai
  • Halia
  • Manjakani
Untuk bertangas basah, rebus semua bahan bersama. Manakala untuk bertangas kering, bahan-bahan tadi hendaklah di tumbuk hingga lumat.


1. panaskan batu, 2. tumbuk lumat bahan bertangas, 3. masukan sireh, letakkan batu panas & masukkan bahan tumbuk ke atas batu panas. 

Kelak nanti diletakkan di atas batu panas untuk mengeluarkan wap. Tempoh masa per sesi yang disyorkan adalah selama 15 ke 30 minit sahaja. Ulangi tangas 2 hingga 3 kali pada hari berikutnya.


SELAMAT BERTANGAS!
  
 Hubungi bonda miza di talian 012 585 2034

Thanks for reading :D


Jika anda rasa maklumat ini bermanfaat dan berguna untuk semua, silalah 'like' atau 'share' entry ini dengan semua yea. :D 


Terima kasih kerana sudi meluangkan masa.


'Be Simply Healthy'
Bonda Miza

INGIN MENDAPATKAN SUPLEMEN DAN SET BERSALIN BERPANTANG MENYUSU SHAKLEE UNTUK ANDA & SEISI KELUARGA?


INGIN MENJANA PENDAPATAN 4-5 ANGKA SEBULAN DENGAN MODAL YANG RENDAH?

SILA HUBUNGI SAYA UNTUK KONSULTASI KESIHATAN PERCUMA

(Bonda Miza Nazril di talian 012 585 2034)



 MENARIK DIBACA: 


PROMOSI SHAKLEE SET BERSALIN (POST NATAL SET) :

SET BERSALIN (POST NATAL SHAKLEE)


KEMBALI LANGSING SELEPAS MELAHIRKAN

No comments