.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Khasiat Nanas

Share:


Nanas antara buah kegemaran saya, sedap lagi berkhasiat.. Jadi hari ni, saya nak kongsi khasiat nanas pula dengan semua..  
Asal Usul Nanas 
Nanas ataupun nama saintifiknya Ananas Comosus adalah sejenis tanaman tropika yang dipercayai berasal dari Bahagian Timur Amerika Selatan. 

Tanaman ini telah bermula di Malaysia sebagai tanaman kontan dan berkembang menjadi tanaman secara perladangan terutamanya dikawasan gambut negeri Johor. Nanas boleh didapati disepanjang tahun kerana ia bukanlah tanaman bermusim. 

Negara penanam terbesar nanas di dunia adalah Thailand, Brazil dan Filipina. Pengeksport utama nanas segar dunia adalah Costa Rica, Ivory Coast dan Filipina, sementara eksport nanas kaleng di dominasi oleh Thailand, Filipina dan Indonesia. 

Bagi pasaran jus nanas dunia, Filipina dan Thailand adalah merupakan negara pengeksport terbesar. Malaysia dari segi pengeluaran berada di kedudukan 9 dunia dikalangan negara-negara penanam nanas dunia, sementara dari segi eksportnya pula berada di kedudukan 10 diantara negara-negara pengeksport nanas segar dan kaleng. 

Bagi eksport dalam bentuk jus, negara Malaysia berada di kedudukan 24 dunia, 

Nanas boleh dikelaskan kepada 3 famili iaitu:- 
  • Smooth Cayenne
  • Spanish
  • Queen
Di Malaysia, terdapat 3 jenis nanas yang banyak ditanam iaitu Mauritius, Sarawak dan Gandol. Disamping itu juga terdapat 3 jenis lagi yang dihasilkan melalui kacukan iaitu nanas hibrid Maspine, N 36 dan Josapine. 

Jenis nanas Sarawak, Mauritius dan Josapine adalah kebiasaannya ditanam bagi kegunaan untuk dimakan segar sementara jenis Gandol dikaleng dan dijuskan. 

Nanas hibrid N36 dan Maspine pula pada amnya dihasilkan bagi tujuan memenuhi kedua-dua kegunaan tersebut.

Khasiat Nanas
Nanas mengandungi khasiat vitamin A, B1 dan bromelain (digunakan untuk melembutkan daging). Buah ini juga mempunyai kandungan C yang tinggi. Ia juga mengadungi asid sitrik yang berkesan untuk menghilangkan lemak dan menguruskan badan.

Perubatan
Buah nanas dimakan atau dibuat jus minuman untuk mencuci tubuh, melawaskan buang air kecil, merangsang penghadaman, sakit kerongkong, masalah hati dan demam kuning. Air nanas muda sesuai digunakan untuk rawatan pelbagai penyakit paru-paru dan membunuh cacing dalam perut. Nanas bagaimanapun tidak sesuai untuk ibu yang mengandung.

Nanas dipercayai mampu boleh merawat barah dan mengukuhkan sistem imuniti badan pesakit bagi melawan sel barah.

Kegunaan lain
Buah dan pokok nanas boleh dijadikan sumber komersial asid organik seperti asid askorbik, asid malik dan asid sitrik. Batang dan buahnya pula boleh digunakan untuk melembutkan daging. 

Serabut nanas pula yang diperoleh dari daun nanas boleh dibuat kain yang berkualiti selalunya boleh didapati di Filipina dan Taipei.

Jus nanas ini bukan sahaja merupakan minuman yang lazat tetapi juga dapat atasi masalah kekeringan di bahagian bibir dan di bahagian muka. Amalan minum jus nanas, juga berkesan untuk atasi masalah kencing tidak lawas. 

Enzim yang terdapat pada buah nanas dikatakan boleh meredakan bengkak-bengkak, kuatkan daya tahan badan serta hapuskan fibrin yang boleh bawa sakit jantung dan strok

Selain itu buah ini juga melancarkan perjalanan haid serta berkesan dalam mengatasi masalah pencernaan, pundi kencing, cacing dan kelesuan tubuh badan.

Tart nanas pun favorite saya :D
 
Jika anda rasa maklumat ini bermanfaat dan berguna untuk semua, silalah 'like' atau 'share' entry ini dengan semua yea. :D

Kalau nak 'add' saya sebagai 'friend' di FB, saya sangat alu-alukan :D.. berkawan biar berjuta-juta :P

Thanks for reading :D


jemput-jemputlah like page terbaharu saya (BONDA SIHAT) di www.facebook.com/bondamiza

dapatkan Ebook percuma yang sarat dengan tip-tip perniagaan dan motivasi “Sorry Boss!!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja”. (saya harap dapat baca :D) boleh d/load  dari link ni 'Sorry Boss!! saya terpaksa berhenti kerja..."


Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. Amin 


Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?

Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 

Hubungi saya untuk:

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!



“Creating Healthy Families…” 
 
....salmiza....

No comments