.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Petua nak tambah selera makan anak : Part.1

Share:

Saya buat entry ni, sebab mengenangkan anak-anak buah yang susah nak menjamah makanan.. Penat diajak, langsung mengeleng aja.

Risau apabila anak saudara tiada selera makan, kadang-kadang makan pun dua tiga suap sahaja. Jenuh juga ibu diaorang mencari macam mana nak tambah selera makan anak. 

Kalau bandingkan saiz anak-anak buah (Syifa dan Nuha) memang agak kurus berbanding anak saya Rania, yang agak berselera bab makan ni..

Itu baru bab makan, belum lagi bab tak sihat...Bila sudah makan pun tiada selera, memang zat dalam badan tak cukup, susu sahaja tidak cukup, sebab anak-anak dah lebih 6 bulan umurnya..  jadi akibatnya, anak-anak akan kerap mendapat penyakit, terutamanya demam, batuk dan selesema...


Jadi dah lama melayari internet ni, akhirnya terjumpa cara-cara nak tarik anak makan yang rasa-rasanya elok untuk dicuba :D

herm, ini sikit tip berguna, jom kita kongsi bersama :)
  • Sediakan dan hiasi makanan dengan lebih warna-warni.
 
  • Bentukkan makanan dengan lebih menarik, contohnya watak-watak kartun yang mereka minati. Anda juga boleh gunakan coklat cair, kicap atau sos untuk melukis di makanan.
 

  • Sediakan makanan pada suhu yang sesuai, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu sejuk.
  • Guna pelbagai kaedah memasak yang boleh membangkitkan rasa, bau dan rupa hidangan.
  • Gunakan sos untuk menyembunyikan rasa yang mungkin tidak digemari anak anda.
  • Cuba makanan yang disediakan di hadapan anak dan berikan ekspresi bahawa ia benar-benar sedap!
  • Ajak mereka sama-sama menyediakan makanan, dan jadikan aktiviti itu sesuatu yang menyeronokkan.
 
  • Potong makanan kecil-kecil untuk memudahkan anak anda mengunyahnya.

  • Bagi kanak-kanak tidak sukakan sayur, sediakan hidangan yang anda boleh sembunyikan sayuran; contohnya bergedel dan sos spageti yang mengandungi sayur yang dicincang halus.
 
  • Gunakan pinggan mangkuk yang menarik perhatian kanak-kanak seperti yang bergambar atau berbentuk watak kartun.
 

Saya harap tip-tips ini boleh dicuba oleh semua ibu bapa...harap-harap tip ini berjaya memujuk anak-anak untuk makan :D
kalau dah puas cuba tip di atas kurang berjaya, nampaknya dah tiba masanya untuk cuba MEALSHAKE SHAKLEE. Alhamdulillah, dulu Shifa dan Nuha tak lalu makan, tapi sejak ambil Mealshake, selera anak saudara saya dah bertambah..

Badan diaorang pun dah nampak naik, tak lah nampak macam kurang sihat. Selesa makan pun dah bertambah... just beri sesudu sahaja kepada anak-anak, campur 1 ke 2 sudu kecil MEALSHAKES ke dalam minuman, susu ke, milo ke, holick ke.. 

Alhamdulillah.. bila tengok anak saudara saya dah mula sihat ceria, saya pun tumpang gembira.. kekekek.. keluarga MEALSHAKES gitu.


Rania dan Ruzain pun hari-hari ambil, ia bukan setakat tingkatkan selera makan, tapi ia adalah multi vitamin..



Kalau nak tahu lanjut tentang mealshake & vitamin yang sesuai untuk anak-anak, silalah ke link ini mealshake-yang-sedap-lagi berkhasiat.

Thanks for reading.. :D

jemput-jemputlah like page terbaharu saya (BONDA SIHAT) di www.facebook.com/bondamiza

dapatkan Ebook percuma yang sarat dengan tip-tip perniagaan dan motivasi “Sorry Boss!!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja”. (saya harap dapat baca :D) boleh d/load  dari link ni 'Sorry Boss!! saya terpaksa berhenti kerja..."

Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. Amin 

Hubungi saya untuk:
FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!





“Creating Healthy Families…” 


....salmiza....

1 comment:

  1. Greetings! Very helpful advice within this article! It's the little changes that will make the most significant changes. Thanks for sharing!

    ReplyDelete