.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Opsyen persaraan baru. Pencen 'kaya' Vs pencen 'miskin'

Share:
Assalamualaikum..

Artikel ni dikongsi melalui Rakan FB petang tadi. Disebabkan tajuknya yang meruntun hati ni.. jadi saya nak kongsikan dengan semua.. Mari kita sama-sama fikirkan, apa yang akan berlaku pada kita 20 ke 30 tahun akan datang...Apakah nasib kita & anak cucu kita nanti.. dah pengujung umur pastinya kita tak mahu pada usia tua, nasib kita akan jadi begini...





PENGALAMAN HIDUPKU :

Saya nak kongsikan pengalaman hidup saya.. saya ni dilahirkan dalam keluarga yang biasa-biasa, tak punya harta.. malah masa kecil-kecil dulu, kami sekeluarga biasa tak cukup makan, sebab tak cukup wang.. Walid saya pun hanyalah buruh biasa selepas terpaksa berhenti askar kerana alami kecederaan serius di tangan semasa bertugas. Ummi saya pula suri rumah sepenuh masa.. kami 8 beradik, memang ramai.. jadi boleh la dibayangkan, betapa sukarnya kehidupan kami sekeluarga masa saya kecil dulu.. 

Walid pernah kata "kita tak ada harta, jadi belajarlah pandai-pandai, sebab hanya itu harta yang mampu Walid bagi"...sayu hati dengar kata-kata Walid.. ya, mesti belajar & dapatkan kerja yang lebih baik.. Gaji Walid saya pada ketika itu lebih kurang RM500.00.. mujurlah waktu itu, rumah yang kami tinggal adalah rumah keluarga, jadi tak perlu bayar sewa...

Kalau dulu, orang ke sekolah bawa duit saku paling sikit pun RM0.50.. tapi kami adik beradik bawa cuma RM0.20 ke RM0.30 sen je, kadang-kadang tak ada duit saku, bawa bekal saja. Mungkin sebab itu, saya kurang merungut, sebab saya tahu keadaan keluarga saya yang susah. Apa sahaja makanan yang dimasak ummi masa kecil dulu, saya makan saja.. asalkan kenyang. :D syukur Alhamdulillah..

Seingat saya, masa kecil-kecil dulu, baju kami sekeluarga bertukar setahun 2 kali sahaja, itupun sebab nak raya, jadi dapatlah sepasang baju kurung tiap kali hari raya puasa dan raya haji.. Teringat lagi, kawan saya pernah gelakkan saya, sebab saya tak pernah ada seluar 'jean', seluar 'slack' pun tak ada tau, seluar track bottom je ada :D.. saya tak kisah... apa yang dibanggakan sangat hanya dengan seluar jean tu..?? pelik mind set diaorang waktu tu.. saya pakai saja baju kurung yang ada.. :D

Kalau nak beli pakaian sendiri, kumpul saja duit saku.. saya pernah beli sehelai t-shirt dengan harga RM15.00 masa saya di tingkatan 2.. itulah baju pertama yang saya beli dengan duit sendiri.. lama juga nak kumpul RM15.00 tau.. tapi saya bangga sebab saya dapat juga beli baju kegemaran saya.. sampai sekarang umur saya dah 32 tahun, baju itu masih ada lagi berada dalam almari di kampung..Saya ni jenis 'sentimental value' sikit.. mainan saya pada umur 4 tahun pun masih saya simpan.. termasuk kerusi kecil warna biru.. semuanya masih ada.. :D.. kalau nak tahu seumur hidup saya ni tak pernah ada mainan 'teddy bear'.. teringin la juga.. tapi dah tua-tua ni dah tak kisah sangat semua tu :D
  
Jadi bila terbaca artikel di atas tu, hati saya rasa terpanggil nak kongsi.. Perbezaan dahulu dan sekarang, memang tak sama.  Dahulu, keadaan ekonomi tidak terlalu menekan, Gaji RM500.00 pun masih boleh sara seluruh keluarga. Kita masih boleh bercucuk tanam, pergi menangkap ikan sungai, cari pucuk paku dalam hutan.. dapat juga dibuat bekalan untuk keluarga.. itupun jika tinggal di kampung.. kalau tinggal di bandar, memang tak makan la jawabnya..


Sekarang dah banyak beza, gaji RM1,500 cukupkah untuk makan sekeluarga?? itu belum lagi tolak bayaran sewa rumah, kereta dan lain-lain lagi. Belanja makan dan belian barangan asas pun dah mencecah RM500 sebulan, itu kalau berdua. Bagaimana pula kalau dah bertiga, berempat? Ya Allah, macam mana? tak dapat nak bayangkan.. Bolehkah kita hidup dalam keadaan begitu? tambah-tambah lagi kalau tinggal di bandar-bandar besar.. inilah yang dikatakan 'miskin bandar'..

Mungkin sesetengah orang boleh kata kerajaan ada bantuan. BR1M, bantuan sekolah 1 Malaysia, macam-macam bantuan la.. tapi selama mana nak hidup dengan bantuan? bolehkah kita hidup biasa-biasa lagi? kalau 10 tahun ke 20 tahun lagi, masih ada bantuan yang sama ke?

Saya tidak mahu lagi hidup macam mana hidup saya 20 tahun yang lalu.. cukuplah pengalaman susah waktu kecil dulu..walaupun tekanan yang saya alami dahulu tak terlalu kuat, berbanding ibubapa saya.. Sesungguhnya, saya tak mahu kehidupan yang sama diteruskan kepada anak-anak dan ahli keluarga saya yang lain termasuk rakan-rakan saya.

Dengan keadaan ekonomi sekarang, kos sara hidup kita pun dah mula meningkat, kalau bulan lepas harga petrol dan gula dah naik, mungkin esok lusa harga barangan lain pula naik.. Takkan tiap kali harga barang naik, kita nak potong perbelanjaan keluarga, cuba pikir, lama mana cara itu dapat bertahan? kalau boleh, cubalah cari jalan, jana pendapatan sampingan.

KEADAAN KAMI MULAI BERUBAH

Setahun yang lalu, saya pun hidup biasa-biasa saja, tapi sejak saya berbisnes dengan bermodalkan RM75.00 ni, Alhamdulillah, hidup saya sekeluarga dah mula berubah, bermula dengan bonus 2 angka hinggalah sekarang dah 4 angka, insyallah menjangkau 5 angka..  Syukur Alhamdulillah, baru saya faham, kita sememangnya perlu ada pendapatan sampingan.. nak harapkan gaji sahaja pastinya tidak cukup bagi kita-kita yang berpendapatan sederhana dan rendah. Tambah-tambah lagi kalau gaji tersebut semuanya untuk tampung semua keperluan keluarga. 

Ya, setiap keluarga berpendapatan rendah dan sederhana perlukan pendapatan sampingan.. tiada cara lain lagi... bukan nak pinjam duit 'along' pula.. lagi stress nanti, silap-silap haribulan boleh mati!!!..

Syukur sejak saya dipertemukan dengan Shaklee, nasib keluarga saya pun mulai berubah.. Indahnya bisness Shaklee ni... baru saya sedar berniaga ni tak susah kalau tahu caranya...tak perlu modal yang besar.. hanya dari rumah sahaja.. asalkan mahu berusaha dan tidak mudah putus asa.. :D.. jadi bermulalah al-kisah kehidupan saya dan keluarga dengan Shaklee.. Dulu saya malu-malu juga, tapi sekarang ni dah tidak lagi.. dah jatuh cinta dah!! :D

Nak bisnes sekarang dah mudah sangat, online boleh, offline pun boleh.. boleh buat macam-macam cara :

yang ini cara promosi di alam maya.. online :D terdapat pelbagai set yang disesuaikan mengikut keperluan pelanggan..

ini offline : antara produk-produk dan set Shaklee untuk dihantar dan di pos kepada pelanggan ke serata negeri, termasuk Brunei.
untuk permulaan, saya tidak menyimpan stok sebab kekangan wang.. jadi apabila ada order, baru saya beli produk dari cawangan terdekat..
 
apabila dah mula dapat bonus lebih, saya pun mula menyimpan stok-stok tersedia di rumah..ada juga pelanggan datang terus membeli dari rumah sahaja. :D ada juga yang terus mendaftar sebagai ahli.. ya mereka pun nak jana pendapatan tambahan :D Alhamdulillah, seronoknya, makin ramai yang dapat saya dan keluarga bantu... :D


Selepas semua stok Shaklee dah habis keluar dan terjual... sekarang tiba masa baby Ruzain pula untuk main dalam kotak..!!! yeah.. bestnya.. 

ingat satu perkara, apabila kita mula berkeluarga, memang perlukan wang yang lebih.. betullah orang selalu kata rezeki anak-anak tak pernah putus, saya setuju sangat.. Rezeki kami makin bertambah semenjak kelahiran Rania dan makin bertambah setelah kelahiran Ruzian.. Ya Allah, terima kasih banyak-banyak kerana memberikan kami sekeluarga rezeki yang tak pernah putus hingga ke hari ini.. 

KEAJAIBAN TERCIPTA

Keajaiban tercipta, benarlah kata-kata Rasulullah SAW, 9/10 punca rezeki adalah daripada perniagaan.. Alhamdulillah.... mulakanlah perniagaan walaupun ianya hanya perniagaan kecil-kecilan... Insyallah, yang kecil itulah akan menjadi semakin besar, jika disertai dengan niat yang ikhlas dan usaha yang tidak pernah jemu ..
Kalau kita yang tidak berusaha ke arah kejayaan, siapa lagi yang akan bantu kita? masa tidak akan menunggu kita. Pikir pikirkanlah.. opsyen bersara kita kelak, kita sendiri yang tentukan.. Berpencen 'kaya' Vs berpencen 'miskin' yang mana satu pilihan hati?.. 

Anak-anak adalah punca rezeki yang Allah telah tentukan, berusahalah perbaiki diri dan keluarga ke arah yang lebih baik.. Jangan sia-siakan segala peluang dan masa yang ada..

Wallahu a'lam

thanks for reading... 

Master To be ~ Bonda Miza
~be simply healthy

jemput-jemputlah like page terbaharu saya (BONDA SIHAT) di www.facebook.com/bondamiza

Moga Bermanfaat. Feel free untuk 'like' atau 'share' entry ini dengan semua yea. :D 
Jemput-jemputlah ke page terbaharu saya (BONDA SIHAT) di www.facebook.com/bondamiza

Dapatkan Ebook percuma yang sarat dengan tip-tip perniagaan dan motivasi “Sorry Boss!!! Saya Terpaksa Berhenti Kerja”. 

EBuku mengenai rahsia seorang engineer yang dalam tempoh 9 bulan sahaja mampu buat sales RM1JUTA… melalui online marketing, yang menariknya, tanpa sebarang kos iklan!..

Edisi terbaru ebuku ini telah dimuatturun oleh lebih 3000 pembaca tempoh yang singkat, baru sahaja dilancarkan pada awal Julai.. dapatkan sementara masih percuma.. 
boleh d/load  dari link ni 'Sorry Boss!! saya terpaksa berhenti kerja..."

Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. amin 

Mudah-mudahan ia mampu untuk memberi motivasi kepada kita semua agar lebih berjaya dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. amin 

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?

Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 

Hubungi saya untuk:

FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!



No comments