.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Tips Pulang Ke Kampung Halaman

Share:



Setelah 28 hari berpuasa, pasti ramai yang mula merancang untuk pulang ke kampung bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri. 

Fikirkan mengenai kampung halaman pun sudah cukup seronok dan mengujakan! akan tetapi,kita perlu mengambil langkah berwaspada agar  segalanya lancar, tenang dan tidak berlakunya sesuatu perkara yang tidak diingini. 


Tip Keselamatan Penting Sebelum Balik Kampung




1. Cabut Penutup Kepala Tong Gas dan Tutup Punca Kuasa Elektrik




Pastikan kepala tong gas di dapur rumah anda ditanggalkan terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan. Cara ini sekali gus dapat mengelakkan insiden kebakaran semasa ketiadaan anda.

Selain itu, pastikan semua suis dimatikan dan palam atau plag perkakas elektrik di kediaman anda ditanggalkan daripada soket. Mematikan suis dan mencabut plag peranti yang tidak digunakan bukan sahaja menjimatkan kadar penggunaan elektrik, malah langkah berjaga-jaga ini penting untuk membendung insiden litar pintas atau kebakaran.

Jangan lupa ambil gambar penutup kepala tong gas yang telah dicabut dan juga suis yang telah dimatikan. Ia akan membantu anda menghadapi perjalanan balik kampung dengan lebih tenang dan selesa. Selain daripada itu, ia boleh dijadikan bahan bukti sekiranya berlaku apa-apa perkara yang tidak diingini semasa ketiadaan anda.


2. Kunci Pintu dan Tingkap






Walaupun anda hanya meninggalkan kediaman anda untuk tempoh masa yang singkat, amalkan langkah berjaga-jaga dengan sentiasa mengunci pintu dan tingkap rumah anda. Pastikan pintu utama dan pintu belakang rumah anda dikunci dan dan dilengkapi dengan sistem kunci yang berkualiti.

Kebiasaanya, kediaman di Malaysia dilengkapi dengan jeriji (grill) keselamatan pada pintu dan tingkap rumah – pastikan ia berkunci. Elakkan daripada menyembunyikan atau menyimpan kunci pendua (spare key) rumah anda di lokasi-lokasi yang mudah dibaca seperti di dalam pasu, di bawah alas kaki atau di dalam rak kasut di luar rumah.


3. Jangan Tinggalkan Barangan Berharga






Jika ingin pulang bercuti untuk tempoh masa yang lama ataupun sekejap, elakkan daripada meninggalkan barangan berharga di rumah seperti wang tunai, barangan kemas, emas, dan sebagainya.

Bawa barangan berharga ini bersama anda atau jika perlu, simpan sementara di bank atau minta kenalan yang boleh dipercayai untuk menjaga barangan ini buat sementara waktu. Berdasarkan statistik, rekod jenayah pecah rumah dan kecurian biasanya mencatatkan peningkatan terutamanya semasa musim perayaan.


Maklumkan Kepada Jiran/Pihak Polis

Sebagai langkah keselamatan tambahan, maklumkan ketiadaan anda kepada jiran untuk menjaga kediaman anda sepanjang ketiadaan anda. Begitu juga dengan balai polis berdekatan dengan mengisi borang yang disediakan. Pihak polis akan melakukan rondaan secara berkala sepanjang ketiadaan anda sekali gus membantu menjaga keselamatan kediaman yang ditinggalkan.


Selenggara Kereta Anda


Selain keselamatan kediaman yang ditinggalkan, anda juga perlu mengambil kira keselamatan kenderaan anda sebelum memulakan perjalanan pulang ke kampung halaman. Kenderaan yang diselenggara dengan baik dapat mengurangkan risiko kemalangan atau kerosakan sepanjang perjalanan.

Sebelum memulakan perjalanan, pastikan kenderaan yang akan dinaiki berada dalam keadaan baik. Lakukan pemeriksaan secara menyeluruh sebelum dan selepas perjalanan untuk mengelakkan sebarang insiden yang tidak diingini daripada berlaku.


Pastikan Kereta Anda Telah Diselenggara


Standby peralatan penting di dalam kereta

Ingat ya, sebaik sahaja anda memandu, anda sebenarnya terdedah dengan pelbagai risiko yang tidak dijangka. Kereta tiba-tiba rosak, tayar pancit, wiper tiba-tiba tidak berfungsi ketika hujan, kereta tiba-tiba terkunci dari dalam, dan sebagainya.

Jadi sebagai seorang pemilik kereta yang bijak dan berhemah, anda sangat digalakkan untuk membuat persediaan rapi dengan menyimpan beberapa peralatan atau aksesori penting ini sebagai persediaan jika berlaku kecemasan.

Ia termasuklah:

  • Dashcam kereta
  • Tukul cermin pelbagai fungsi
  • Botol air saiz 1.5 liter ke atas
  • Kit pertolongan cemas
  • Jaket keselamatan pembalik cahaya
  • Tanda segi tiga amaran
  • Tayar ganti dan peralatan menukar tayar
  • Alat pemadam api
  • Kabel jumper kereta

Isi petrol kereta

Pastikan tangki minyak kereta anda sudah diisi dengan secukupnya sebelum anda mulakan perjalanan pulang kampung. Ini bagi memastikan anda tidak membuang begitu banyak masa di atas jalan raya nanti. Biasanya apabila tiba musim perayaan, stesen-stesen minyak di lebuh raya padat dengan kereta. Jadi, jika anda sudah mengisi dengan lebih awal minyak kereta anda, maka anda bolehlah menjimatkan sedikit masa dan teruskan perjalanan dengan selamat. 

Top up kad Touch ‘n Go anda





Sekarang ini, semua tol di lebuh raya memerlukan anda menggunakan kad Touch ‘n Go untuk anda melepasinya. Jadi, jangan lupa untuk menambah nilai kad Touch ‘n Go (kalau boleh untuk pergi dan balik terus) bagi memastikan perjalanan anda lancar dan mengelak daripada berlakunya kesesakan di tol.

Tidur secukupnya

Sebelum memulakan perjalanan jauh, pastikan anda sebagai pemandu mendapatkan tidur yang secukupnya. Ini bagi mengelakkan anda daripada tertidur ketika memandu seterusnya membahayakan nyawa anda, penumpang dan pengguna jalan raya lain.

Elak mengambil ubat yang boleh membuatkan anda mengantuk. Jika boleh, pastikan juga salah seorang penumpang anda itu mempunyai lesen memandu bagi membolehkan anda bergilir-gilir memandu untuk perjalanan jarak jauh.

Bawa wang yang mencukupi

Bawa bersama wang yang mencukupi bersama anda sebelum mulakan perjalanan ke kampung. Meskipun anda sudah selesa mengamalkan transaksi tanpa tunai, tetapi bawa sahaja wang dalam beberapa jumlah tertentu agar boleh digunakan ketika dalam kecemasan kelak.

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda!


Ingin dapatkan suplemen kesihatan Shaklee untuk seisi keluarga?

Ingin menjana pendapatan tambahan? 
Ingin tahu lebih lanjut lagi mengenai suplemen Shaklee ni, boleh terus contact bonda ye seperti nombor di bawah


Bonda Miza
Your Trusted Shaklee Leader
SID : 963856

Ingin Lebih Jimat ? 
dengan pembelian melalui BondaMiza, anda akan layak .... mendapat
  • *PERCUMA KEAHLIAN Shaklee bernilai RM35.00* (bagi belian 100UV ke atas)
  • *PENJIMATAN pada harga ahli
  • *PERCUMA PENGHANTARAN KURIER ke seluruh Malaysia (bagi belian RM300 ke atas)
  • *EXTRA BONUS TUNAI 5 - 21% (dibayar terus ke akaun anda pada bulan berikutnya oleh Shaklee Sdn Bhd) - bagi belian 150UV ke atas berdasarkan tangga bonus belian anda pada bulan yang sama.
  • *PENJIMATAN SEHINGGA 15-20% dari nilai wang anda


#BondaMiza MagNificent & MFMS The Most Happening SHAKLEE Team In Malaysia

Sharifah Salmiza & Mohd Nazril
"Founder Of BondaMiza Millionaire In Shaklee"
012 585 2034 
www.bondamiza.com 

 * Produk-produk Shaklee ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni adalah maklumbalas pengguna dan setiap orang mempunyai kesan & pengalaman yang berbeza.

 

ANDA MENCARI BISNES YANG MODAL RENDAH DAN MUDAH? SIAPA BOLEH BUAT BISNES SHAKLEE?

Sesiapa saja bertaraf warganegara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas.

Berminat untuk mulakan perniagaan  Shaklee ? jom Miza bantu anda..

 

 boleh hubungi bonda miza / whatsapp terus bonda di talian 
 

🌟7 SEBAB KENAPA SAYA PILIH BISNES SHAKLEE BERSAMA TEAM MFMS🌟

Nak tahu kenapa saya dan ramai yang lain pilih buat bisnes Shaklee bersama team MFMS?

✅ 1. Produk Shaklee TERBUKTI SELAMAT & BERKESAN lebih 100 TAHUN.
    
✅ 2. Company Shaklee sangat STABIL & KUKUH sejak tahun 1956.
    
✅ 3. Produk Shaklee ada PERMINTAAN TINGGI di Malaysia, market luas dan mudah dipasarkan.
    
✅ 4. Bisnes Shaklee adalah bisnes NETWORK MARKETING PERTAMA DI DUNIA.
    
✅ 5. Bisnes Shaklee boleh DIWARISKAN kepada anak cucu kita.
    
✅ 6. Dalam Team MFMS dah ada ILMU & MENTOR yang betul dan PROVEN SUCCESS.
    
✅ 7. MODAL RENDAH & PULANGAN TINGGI.


Nak tahu lebih lagi?

Jom tonton video bersama Masters Founder Team MFMS :-

TONTON VIDEO


Dah habis tonton?

Sila klik link di bawah untuk saya bantu anda :
 

 
Sila klik sini untuk terus mendaftar ke System Shaklee

 
 Sila klik link di bawah untuk saya bantu anda :

Wasap.my/60125852034/NakJoinShaklee
 

 
 BondaMiza Nazril
Team MFMS Empire

 





No comments