WAJIB TAHU ANDA SIHAT ATAU TIDAK? : LEMAK DAN KOLESTROL




Assalamualaikum.. Apakhabar? 

Almaklumlah sekarang ini musin cuti sekolah, dah tentu ramai yang ambil kesempatan bercuti dan beriadah bersama keluarga. Tak kurang juga yang menghabiskan masa membawa keluarga untuk acara makan-makan. 

Baiklah, kali ini saya nak kongsi tentang info lemak dan kolestrol pula. Tapi sebelum itu, eloklah saya jamukan mata anda dengan keratan-keratan akhbar ini dahulu..

KERATAN AKHBAR MENGENAI MASALAH KESIHATAN RAKYAT MALAYSIA

Sebagai rakyat Malaysia kita seharusnya bangga kerana, kita sentiasa sahaja mahu mendapat nombor 1  di mata dunia.. Hebat sungguh!

Bukan setakat nombor satu dalam acara sukan ke apa ke, malah dalam penyakit pun kita berlumba-lumba nak dapatkan nombor satu.. haih! seronoklah sangat!


 




Baca keratan di atas pun dah cukup mengerunkan.. hospital pun sampai dah tak cukup katil, siap minta peruntukan beli katil tambahan lagi yea.. 


baiklah sekarang barulah sesi sharing info.. 

LEMAK DAN KOLESTROL

Kita seringkali keliru antara lemak dan kolestrol. Sebenarnya lemak dan kolestrol adalah berbeza tetapi mempunyai sedikit persamaan.


APA ITU LEMAK DAN KOLESTROL?

Jangan peningkan kepala ye. Lemak dan kolestrol adalah berbeza sebagaimana yang saya terangkan tadi. Baiklah perinciannya begini : 

  • Kolestrol adalah sejenis lemak tetapi tidak semua lemak mempunyai kolestrol. 
  • Makanan daripada sumber haiwan seperti daging dan tenusu (seperti mentega, telur) mempunyai kolestrol.

  • Sayur dan buah-buahan TIDAK mempunyai sebarang kolestrol.. ye betul, saya tak tipu :D
FAKTA KOLESTROL : 

Kolestrol diperolehi daripada 2 sumber utama iaitu :

  • MAKANAN 
(sesetengah makanan BERLEMAK TEPU seperti santan kelapa tidak mempunyai kolestrol, tetapi pengambilannya membantu meningkatkan paras kolestrol dalam badan. Jangan lupa, kita bukan makan santan sahaja. Macam-macam makanan yang kita sebat ikut sedap mulut nak makan jer.. (Jangan marah ye..)




  • DIPROSES DALAM BADAN
Manusia berupaya memproses sendiri kolestrol melalui organ badan (iaitu hati). Kolestrol yang diproses akan dilepaskan masuk ke saluran darah. Begitulah setiap hari.. paras kolestrol boleh meningkat jika kita tidak mengawal pemakanan kita dengan baik.



Oleh sebab itulah, sesetengah daripada kita mempunyai masalah kolestrol tinggi, kerana kolestrol juga dikaitkan dengan genetik dan keturunan sebagaimana penyakit-penyakit genetik lain.

Pernah kan kita mendengar, orang kurus juga mempunyai kolestrol yang tinggi. Sebenarnya saiz badan tidak menjadi ukuran paras kolestrol seseorang.

Namun begitu, bersaiz besar lazimnya mempunyai paras kolestrol yang tinggi. Tetapi orang kurus tidak semestinya tidak mempunyai kolestrol tinggi.

Hanya melalui penjagaan makanan dan senaman sahaja dapat mengawal paras lemak dan kolestrol dalam badan. 


Oleh sebab itulah amat penting untuk kita memulakan penjagaan berat badan dan diet. 



TIP : Kurangkan pengambilan makanan berkolestrol tinggi seperti udang, ketam, kari bersantan, makanan berkrim, sotong, daging dan organ haiwan. (otak haiwan paling tinggi kolestrolnya tau).. juga termasuk makanan ringan dan segera yang melambak di pasaran sekarang..
Banyak orang yang tidak ambil serius risiko lemak berlebihan dan kolesterol tinggi. Ada yang buat tak kisah sahaja. Tapi bila dah mula sakit barulah nak insaf. Haih.. 
Adakah anda sering alami gelaja di bawah : (kalau dah ada tu, berwaspadalah)


• Masalah pernafasan & Sakit dada
• Berat badan berlebihan
• Pening dan mata berpinar




• Denyutan jantung yang tidak tetap

• Loya dan muntah-muntah
• Kebimbangan melampau
• Pedih ulu hati atau ketidakhadaman yang kerap
• Berpeluh dingin

Di atas adalah tanda-tanda awal badan anda sedang memberi signal, yang ada ada masalah kesihatan...  baik cepat-cepat berjumpa doktor atau cuba kawal pemakanan anda jika tidak kerata sakitnya..

Pencegahan awal lebih baik sebelum ia menjadi parah dan pada ketika itu adalah sudah terlewat..

Semua orang tahu makan makanan berkolestrol dan berlemak tinggi sangat tidak baik untuk badan anda.. mungkin ramai yang saja-saja buat-buat lupa..
 
Anda mulanya mungkin akan bermula dengan berat badan berlebihan.. tapi anda masih senang hati.. makan, jangan tak makan.. 



dan kemudian ....

# anda mungkin tiba-tiba boleh mendapat serangan jantung atau strok

# anda mungkin boleh menghidap kencing manis dan darah tinggi


# anda mungkin boleh mendapat penyakit yang lebih serius, iaitu kanser 

waktu itu nak menangis pun dah tak berguna..


CADANGAN SUPLEMEN TERBAIK UNTUK MENGAWAL PARAS KOLESTROL DAN LEMAK 

Jika ada dikalangan kita atau ahli keluarga yang kerap mengalami stress, makan tidak menentu, perokok, pengidap diabetes, darah tinggi dan pesakit jantung, eloklah cadangkan mereka suplemen terbaik Shaklee iaitu Phytocol-ST dan Omegaguard. 

Ianya sangat sesuai untuk membantu menurunkan paras kolestrol dan membakar lemak dalam badan. Saya sangat galakkan agar mencuba suplemen ini di samping kita menjaga diet seharian kita. 

PHYTOCOL-ST Shaklee adalah formulasi proprietari berkesan untuk penyekatan penyerapan kolesterol dan merendahkan paras kolesterol LDL. 


Sterols dan stenols yang terdapat di dalam Phytocol-ST akan menghalang kolesterol jahat (LDL) dan akan merendahkan kolesterol jahat yang masuk ke dalam salur darah manusia yang boleh menyumbatkan salur darah. 

OmegaGuard Shaklee mempunyai Asid lemak Omega-3 yang membantu mengekalkan sistem kardiovaskular sihat dengan mengekalkan tahap kolestrol baik dan trigliserida yang berada di dalam bacaan julat normal. 



KESIMPULAN

Penjagaan kesihatan perlu bermula seawal usia. Jagalah pemakanan anak-anak juga.. kerana terkini, dah ramai sangat kanak-kanak Malaysia yang makan secara tidak sihat. 

Pastikan  keluarga anda mengurangkan pengambilan makanan manis, berlemak dan kolestrol tinggi.



Kalau boleh sentiasa berpada-pada dalam mengambil sebarang makanan. 

Saya doakan kita semua diberkati dan diberikan kesihatan yang baik hendaknya.

Semoga info di atas memberikan manfaat kepada semua. 

Sekiranya anda memerlukan khidmat nasihat kesihatan sila-silalah pm saya di FB. 

Feel free to share artikel ini.. 


~ Be Simply Healthy ~
Master To be ~ Bonda Miza



SILA DOWNLOAD EBOOK PERCUMA .. KLIK LINK PADA GAMBAR DI BAWAHhttp://www.bondamiza.com/2015/01/ebook-percuma-now-everyone-can-kurus.html


Hubungi saya untuk:
FREE CONSULTATION, AFFORDABLE PRICE
&
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!










1 comment:

  1. Assalamualaikum puan Miza,

    Terima kasih atas perkongsian artikel kesihatan ini. Sangat bermanfaat, terutamanya berkaitan dengan kolestrol. Yang mana bila tidak dijaga akan mengundang pelbagai penyakit kronik.

    ReplyDelete

ENTRY POPULAR

TIP BUAT IBU HAMIL, BERSALIN & MENYUSU

FOLLOW BONDA

JEMPUT LIKE PAGE BONDA