.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Perbezaan Bersalin Secara Normal & Secara Czer

Share:

  



Melahirkan cahaya mata merupakan saat yang paling dinantikan oleh seorang bakal ibu. Penantian selama 9 bulan untuk bertemu si comel amatlah mendebarkan.

Ada pelbagai cara untuk melahirkan, namun pada dasarnya dapat dikategorikan menjadi dua, iaitu melahirkan secara normal dan secara czer. 

Setiap wanita yang pernah bersalin secara pembedahan kali pertama pasti mengharapkan dapat melalui proses melahirkan bayi secara normal pada kelahiran seterusnya.



 Maksud Bersalin Secara Normal




Bersalin secara normal bermaksud bayi keluar dari tubuh ibu melalui vagina, samada melalui kontraksi normal atau melalui campurtangan perubatan yang dikenali sebagai induced labour. Bersalin secara normal bermaksud ibu dan janin dalam keadaan yang baik dan boleh melalui kelahiran semulajadi. Proses pemulihan juga lebih pendek berbanding Czer.


Antara Kebaikan Melahirkan Secara Normal


  • Komplikasi dibandingkan dengan bersalin secara pembedahan lebih rendah.
  • Peratusan kejayaan untuk bersalin normal pada kehamilan berikutnya adalah tinggi
  • Pemulihan lebih cepat, boleh kembali menjalani aktiviti harian dengan mudah
  • Tinggal di hospital sekejap
  • Mudah untuk memulakan proses penyusuan susu ibu
  • Dapat mengelakkan risiko pembedahan
  • Bayi kurang risiko mengalami masalah pernafasan

Antara Kekurangan Melahirkan Secara Normal

  • Pada kelahiran normal, prosesnya mungkin berbeza antara satu wanita dengan wanita lainnya. Ada yang tidak perlu melalui proses kontraksi dan meneran terlalu lama. Namun ada juga yang harus menunggu lebih lama sampai bayi benar-benar keluar

  • Kepenatan meneran dan menahan rasa sakit selama bayi keluar memang membuatkan rasa nyilu. Apatah lagi bila membayangkan yang vagina mungkin akan terkoyak sedikit atau terpaksa di koyakkan untuk memudahkan bayi di teran keluar. Meskipun demikian, semua rasa sakit itu akan segera hilang selepas bayi anda dilahirkan.


 Maksud Bersalin Secara Czer



Pembedahan caesarean section (czer) merupakan alternatif buat si ibu yang ingin melahirkan bayi namun mempunyai komplikasi untuk bersalin normal. Mereka yang melalui pembedahan czer lazimnya akan tinggal di hospital lebih lama berbanding dengan mereka yang bersalin normal. Pembedahan ini dilakukan dengan persetujuan si ibu atau emergency Czer.


Antara Kebaikan Melahirkan Secara Czer


  • Untuk keadaan yang tertentu, bersalin secara cser ini akan akan dapat membantu untuk selamatkan nyawa bayi dan ibu. Biasanya doktor akan menyarankan untuk lakukan pembedahan bila dah tiada pilihan lain.
  • Ibu yang bersalin akan disuntik dengan ubat bius sebelum pembedahan dilakukan. Selain itu, pembedahan ini akan berlangsung dengan cepat,iaitu antara 30 – 45 minit.
  • Dapat memilih bila bayi anda akan dilahirkan. Ada juga yang memilih cara ini agar tidak perlu menunggu bila bayi akan lahir.
  • Regangan pada pinggul dan vagina juga dapat diminimakan  dengan cara bersalin ini.


Antara Kekurangan Melahirkan Secara Czer


  • Pada operasi caesar, walaupun si ibu tidak merasakan sakit pada saat melahirkan, namun ketika efek bius sudah hilang, rasa sakit yang akan sering kali datang dan melebihi rasa sakit dari melahirkan normal. Bahkan sampai berhari-hari.

  • Risiko perdarahan pada operasi czer dua kali lebih besar daripada kelahiran normal.

  • Kos untuk bersalin secara cser ini juga agak tinggi berbanding bersalin normal.

  • Diperlukan waktu lebih lama bagi wanita yang baru saja menjalani pembedahan untuk pulih, sehingga akan memerlukan asisten untuk menolongnya merawat sang bayi.

  • Jarak kehamilan berikutnya untuk wanita yang bersalin czer sekurang-kurangnya 2 tahun


Kesimpulannya, tidak kira sama ada si ibu melahirkan cahaya mata secara normal atau secara pembedahan, kedua-dua cara tersebut mempunyai risiko yang tersendiri dan sakitnya adalah tidak sama. 

Untuk kelahiran secara Czer adalah lebih rumit penjagaannya berbanding Normal. Oleh itu, tidak kiralah anda melahirkan secara normal atau pembedahan, anda tetap merupakan ibu yang kuat dari segi mental dan fizikal.


Sebelum itu, Jika si ibu yang ingin melahirkan masih belum tahu supplement yang terbaik untuk digunakan semasa berpantang. Miza syorkan anda boleh mencuba Set Berpantang Shaklee.




Kebaikan Set Bersalin Shaklee Untuk Ibu Berpantang


  • Bantu Ibu Berpantang Bertenaga – Proses melahirkan sangat memenatkan dan kita kehilangan banyak tenaga. Set Bersalin Shaklee membantu ibu berpantang cergas bertenaga malah lebih ceria menjalani proses berpantang

  • Bantu Luka Bersalin Cepat Sembuh – Vitamin yang ada di dalam set bersalin shaklee membantu luka pembedahan atau luka episiotomy cepat sembuh. Ada yang seminggu bersalin luka sudah sembuh dan ada yang 3 hari luka bersalin normal sembuh

  • Bantu Baby Jaundice Cepat Sembuh – Bila baby jaundice atau demam kuning, ibu selalu akan mengelak untuk makan jamu kerana takut kuning akan naik. Dengan set bersalin shaklee, vitamin ini selamat dimakan walaupun baby jaundice/demam kuning. Malah vitamin di dalam set bersalin shaklee dapat membantu mempercepatkan demam kuning turun

  • Bantu Susu Ibu banyak Dan Pekat – Di dalam set bersalin Shaklee mengandungi ESP & Alfalfa. dan vitamin ini membantu menjadi milkbooster, jadikan susu ibu lebih pekat dan berlemak

  • Bantu Elak Bayi Kembung Perut – Alfalfa, ostematrix di dalam set berpantang membantu elak bayi dari kembung perut dan buatkan bayi tidur lebih lena.

  • Bantu Elak Sembelit – Sembelit merupakan mimpi ngeri buat ibu berpantang. Ostenutrix Shaklee dapat membantu elak sembelit ketika berpantang bersalin

  • Membantu Ibu Berpantang Turunkan Berat Badan – Kesemua vitamin di dalam set bersalin Shaklee dapat membantu ibu berpantang menurunkan berat dengan cepat dan tampil menawan bila kembali bekerja

  • Merapatkan Hubungan – Alfalfa merupakan kacip fatimah moden yang membantu merapatkan vagina dan membantu menanjalkan semua payudara, punggung

  • Membantu Elak Stress – Meroyan, stress kepada ibu berpantang adalah biasa kerana perubahan hormon, perubahan persekitaran baru. vitamin Shaklee iaitu B complex , Ostenutrix dapat membantu saraf, otot kita lebih relax, tenang.



Hubungi saya untuk mendapatkan promosi istimewa setiap bulan :

Keahlian Shaklee seumur hidup percuma* (untuk pembelian 200uv keatas) - 
* Bonus ahli
* Pembelian pada harga jimat (percuma 1)

Bimbingan dan tunjuk ajar (bisnes shaklee)
* Jemputan ke Secret Group BondaMiza dan MFMS The Most Happening Shaklee Team In Malaysia


Jangan lepaskan peluang keemasan ini.. memang berbaloi :D

Moga info ini memberi manfaat kepada anda dan orang lain.

Feel free to 'like' & 'share'.

'Be simply healthy'
    Bonda Miza

Ingin dapatkan suplemen kesihatan Shaklee untuk seisi keluarga?
Ingin menjana pendapatan tambahan? 
(call/sms/whatsapp/telegram/line)

No comments