.fixed-whatsapp { position: fixed; bottom: 20px; right: 20px; width: 50px; height: 50px; z-index: 9999; }

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut

VIVIX SHAKLEE, ANTIOKSIDA,AWET MUDA DAN PEMULIHAN SEL SIHAT, klik sini untuk info lanjut
Kami membantu anda dan keluarga menjadi lebih sihat, awet muda dan bertenaga dengan produk kesihatan Terbaik, selamat, berkesan dan halal dari Shaklee. Kami adalah Leader Shaklee Terbaik di Malaysia. Anda Ingin dapatkan suplemen Shaklee atau Menjana Pendapatan melalui Shaklee? Hubungi bondamiza (salmiza) segera di talian 012-5852034 untuk bimbingan bisnes dan tempahan suplemen anda.

Tips Tingkatkan Daya Ingatan & Otak Cerdas.

Share:

 

 


Secara umumnya daya ingatan seseorang itu akan berkurangan secara beransur - ansur. Akan tetapi beberapa usaha dan cara yang boleh dilakukan untuk melambatkan penurunan kognitif ini dan dapat membantu meningkatkan semula daya ingatan, di samping dapat menghindari penyakit Alzheimer dan nyanyuk yang lain.

 

Untuk meningkatkan daya ingatan ke yang tahap yang lebih baik adalah perkara tidak mustahil. Hal ini dapat dilakukan dengan mengikuti beberapa tip dan panduan yang ingin dikongsikan.

 

# 1. MENGURUSKAN STRESS ATAU TEKANAN (STRESS)

 

Tekanan yang berlebihan boleh menyebabkan otak berasa letih dan menganggu fikiran. Tekanan dalam jangka pendek boleh menyebabkan kehilangan ingatan sementara. Manakala pendedahan berterusan kepada tekanan juga boleh meningkatkan risiko mengalami demensia.

 

Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk mengurangkan tekanan iaitu :-

Ø Bersenam.

Ø Mendedahkan kulit dibawah cahaya matahari pada awal pagi atau lewat petang.

Ø Makan makanan yang mempunyai sumber tryptophan.

Ø Bermain bersama haiwan peliharaan.

ØMeditasi atau Membaca

 


# 2. KURANGKAN PENGAMBILAN GULA TAMBAHAN





Pengambilan gula yang terlalu banyak seringkali menjadi asbab kepada pelbagai masalah kesihatan dan penyakit kronik.

Kajian telah menunjukkan bahawa diet bergula boleh menjejaskan ingatan anda dan mengurangkan jumlah otak, terutamanya di kawasan otak yang menyimpan ingatan jangka pendek.

Sebagai contoh, kajian terhadap lebih daripada 4,000 orang mendapati bahawa orang yang minum banyak minuman manis, seperti soda, mempunyai jumlah keseluruhan otak dan defisit ingatan yang lebih rendah daripada mereka yang minum kurang gula.


# 3. MENGAMBIL SUPPLEMEN MINYAK IKAN

Minyak Ikan 

Minyak ikan kaya dengan asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA).

Lemak jenis ini penting untuk kesihatan keseluruhan dan telah ditunjukkan dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, mengurangkan keradangan, melegakan tekanan dan kebimbangan, dan melambatkan penurunan fungsi otak.


Banyak kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan suplemen minyak ikan dan minyak ikan boleh meningkatkan daya ingatan, terutamanya pada orang dewasa yang lebih tua.
Kajian terhadap 36 orang dewasa yang mengalami gangguan kognitif ringan mendapati skor ingatan jangka pendek bertambah baik selepas mereka mengambil suplemen minyak ikan selama 12 bulan.


Selain membantu mengurangkan keradangan dalam badan yang dikaitkan dengan penurunan kognitif, DHA dan EPA juga penting untuk kesihatan dan fungsi otak.

Minyak Ikan - Omega Guard By Shaklee

Antara Kelebihan Omega Guard Shaklee

1. Kesihatan Jantung
  • Mengurangkan keradangan di mana keradangan boleh menyebabkan kerosakan saluran darah dan menyebabkan penyakit jantung.
  • EPA dan DHA membantu dalam mengawal triglyceride (kolestrol) dan tekanan darah, meningkatkan peredaran darah serta maintain a healthy heart 

2. Fungsi Otak.
  • Otak kita diperbuat daripada 60% lemak dan kebanyakan sistem saraf adalah daripada lemak. Bahagian cerebral cortex mengandungi lebih kurang 20% DHA.
  • EPA dan DHA dapat membantu transmission between nerves. Ianya juga membantu dari kesan positif terhadap mood, perlakuan, kognitif, memori dan pembelajaran serta mengurangkan penyakit berkaitan kerosakan otak seperti Alzheimer dan dementia.

3. Kesihatan Sendi dan Tulang.
  • Membantu mengekalkan densiti mineral tulang.
  • Membantu pergerakan sendi iaitu lebih fleksibel, mengurangkan bengkak dan sakit.

4. Kebaikan Bagi Ibu Hamil dan Menyusu
  • Membantu dalam perkembangan otak anak-anak dan sistem imunisasi.
  • Membantu ibu berpantang untuk sentiasa positif.
  • Mengurangkan risiko allergic pada bayi.

# 4. DAPATKAN TIDUR YANG SECUKUPNYA



Kurang tidur telah lama dikaitkan dengan daya ingatan yang lemah. Tidur memainkan peranan penting dalam penyatuan ingatan, proses menyatukan ingatan jangka pendek dan mengubahnya menjadi kenangan yang tahan lama.

Penyelidikan menunjukkan bahawa jika anda kurang tidur, ia boleh menjejaskan ingatan anda secara negatif.

Pakar kesihatan mengesyorkan orang dewasa tidur tujuh hingga sembilan jam semalam untuk kesihatan yang optimum.

Oleh itu dengan tidur yang lebih berkualiti dapat menjaga daya ingatan dengan lebih baik.

Ingatan manusia boleh diperbaiki dan diperbaiki dengan beberapa kaedah mudah. Dengan mengamalkan gaya hidup tertentu dan makan makanan tertentu, ia boleh meningkatkan daya ingatan manusia sebanyak mungkin. Semua cadangan yang disyorkan untuk meningkatkan ingatan manusia telah dibuktikan melalui penyelidikan saintifik.






kesihatan optimum dengan Suplemen Shaklee bondamiza




INFO DAN KONSULTASI SHAKLEE



Berminat untuk SUPLEMEN SHAKLEE ANDA? boleh terus contact bonda ye untuk konsultasi percuma dan tempahan suplemen shaklee anda.


 



No comments